Foto's voor het boek Reclame: Deskundig en praktisch juridisch advies
van Arnoud Engelfriet, Maarten Braun, Maaike Lassche
Markt online ads gegroeid, weerstand groter geworden
Advertorial moet duidelijk als zodanig herkenbaar zijn
Vergelijkende reclame is product of voordelen daarvan afzetten tegen die van concurrenten
Zgnde authentic replica, geen echte Stradivarius
Misleidende reclame leidt tot veroordeling tot boete
Kinderen zijn makkelijke te beinvloeden door reclame, helaas nog vrij weinig regels
Winkels mogen geen wijn of bier verkopen aan kinderen of jongeren
Leeftijdsgrens reclame: content is alleen bestemd voor personen van 18 jaar of ouder
Reclame-uitingen over financiële producten zijn gereguleerd
Soms is het onderscheid tussen prijsvraag of kansspel lastig.
Tabaksreclame geheel verboden, alleen tabaksspeciaalzaken mogen enkele producten etaleren
(Vooroorlogse) merknaam die overeenkwam met de naam van een (ongerelateerde) voetbalclub
Merknaam wordt soortnaam, synoniem voor een product (bijv. Pokon voor plantgroeimiddel)
Alternatief voor merkproduct presenteren, vergelijken mag, mits objectief en eerlijk
Vuistregels voor verkopers, niet lokken met merk en merkloosproduct aanbieden
Achter mededelingen geen commercieel motief
Reclamemail alleen binnen wettelijke grenzen, anders spamboete en zwarte lijst
Privacyverklaring en toestemming ontvanger noodzakelijk
Informationele privacy, ontstaan en bedreigd door opkomst ICT, internet en digitalisering
Persoonsgegevens en profielen mogen alleen verwerkt worden met toestemming en in overeenstemming met legitieme doeleinden
Grenzen aan verwerking persoonsgegevens
Europese Commissie werkt aan nieuwe Europese privacywetten
Flash cookies, extra sterke tracking cookies zijn lastig te verwijderen maar vallen onder de privacywetgeving
Zorgen over de privacy van websitebezoekers, ontbreken van controle over verzamelde gegevens, leidde tot de Wet op het online volgen: de Cookiewet
De cookiewet vereist een helder opt-in regime met expliciete toestemming
Nieuwe cookiewetsvoorstellen bevatten nog enkele mitsen en maren, welke daarvan standhouden bij de Europese rechter, is de vraag
Zin en onzin verspreiden is aan wettelijke grenzen gebonden
De (vermeende) kat in de zak: zowel internetoplichting als onterechte beschuldiging: een groot probleem
De rechter kan schadevergoeding toewijzen bij wanprestatie, smaad, laster, auteursrechtenschending
Lightbox 2 0 by VisualLightBox.com v4.9m
Meer foto's?
Reclame: Deskundig en praktisch juridisch advies van juridisch adviesbureau ICTRecht, geschreven door: Arnoud Engelfriet, Maarten Braun, Maaike Lassche. Alle foto's zijn gemaakt door Jolie van der Klis, en zijn beschikbaar onder de CC-BY-SA-licentie. Camera: Canon EOS 350D met Sigma 50 mm 1:2.8 DG Macro lens