Homepage Jolie
portretje jolie

          Reacties op Jolie's Weblog


          21 januari 2017: ik heb hier, op deze pagina, de reactie-optie UIT moeten zetten, i.v.m. meer dan 1000 spamberichten per dag :-/ Reageren kan nu alleen nog onder de berichten.


          Jolie: [Twitter_gejammer_economie] 07-04 15:54: Verstandig Sjoerd! :)

          Sjoerd: [Twitter_gejammer_economie] 07-04 12:51: Gelukkig gebruik ik twitter niet...

          Jolie: [Twitter_gejammer_economie] 07-04 12:02: Ja, binnen de EU is dat een heel uit-gezoek Ximaar, "op wie stem je Eigenlijk als je op XXX stemt."
          Als ik de stennis rond "Wopke Hoekstra" nu zie, ook dat vat Lubach weer aardig samen ;) dan denk zelfs ik, als ± EU-gedachte-aanhanger, dat de EU nog 'ns breekt in een Noord- en Zuid-deel. Met een Neuro en een Zeuro ;)
          En ja, je hebt gelijk, Rokers (en per 52, 1 meeroker :-0) gaan ook massaal dood ;-/ Maar daarbij raken artsen wereldwijd niet voor de keuze "wie krijgt het IC-bed?" ;-}

          Ximaar: [Twitter_gejammer_economie] 07-04 11:35: Kieskringen hebben we ook in de EU. Wij mogen niet op iemand stemmen in Duitsland of Greiekenland. Ongeacht de opkomst gaat het zelfde aantal zetels naar Nederlanders. Via roken gaan er jaarlijks 20.000 het hoekie om. Staat er voor de super een man van de 'security' te roken, omdat het buiten mag. Dus loop ik daar liever niet langs. Waarschijnlijk zit het filter aan de verkeerde kant en heb ik er als langsloper niets aan. ;-)

          Jolie: [Twitter_gejammer_economie] 07-04 10:43: Oeh, ja ms, dat dat zo was, kieskringen, heb ik nooit geweten, totdat Arjen Lubach een België-item maakte :-} Het lijkt me een vreselijk concept!

          ms: [Twitter_gejammer_economie] 07-04 09:37: Ik heb eigenlijk zin om àlle negatieve berichten te blokkeren. En stemmen? Wij kunnen niet stemmen op wie we willen. We hebben een systeem met kieskringen. Tja, zo'n groot land hé.

          Jolie: [DopluisReCaptcha] 06-04 17:47: Doe ik ook hoor MS,! buiten onze tuin kom ik niet :) Maar mijn handicap, 'niet makkelijk weggooien', blijkt nu handig ;) Met m'n voorraad klusmateriaal kan ik het hele huis bezig houden ;)

          ;-)

          Je hebt gelijk Sjoerd, per saldo is het maar héél weinig: "niet (mee) naar de orthodontist", "geen boodschappen doen", "niet (mee) naar de sport", niet (af en toe) bij oudere buren langs; waarschijnlijk hebben die mensen veel vollere (buitenshuis-)agenda's dan ik :))

          Sjoerd: [DopluisReCaptcha] 05-04 22:07: Ik snap het niet. wat is er nu anders dan... Welke tijd moet je nu investeren die je vroeger niet had.

          ms: [DopluisReCaptcha] 05-04 17:13: Ik doe ook geen klusjes. Ik neem: "Blijf in uw kot" erg letterlijk en kan dus geen klusmateriaal halen.

          Jolie: [DopluisReCaptcha] 05-04 13:45: P.S, de titel hierboven is ontleend aan het boekje Groene eieren met ham, van Dr. Seuss dat ik laatst in de originele Engelse versie had uitgedeeld aan groep 7/8 van de JvR-school :)

          Jolie: [Haddenwegewoongriep] 05-04 09:48: Ik hoop dat je gelijk hebt Terrence! En anders, dat je er pijnloos immuniteit voor covid mee gekregen hebt!
          Hier heb ik inmiddels 8, 9 dagen gemeten met de ene dag normale temp, 2 dagen later weer boven de 38, dan weer normaal, enz. Ik zou me niet meer verbazen als "dit" iets is dat zich een tijdje kan verstoppen, dan weer opduikt, (en dat men ondertussen mensen kan besmetten?) Een nare gedachte. Misschien achterdocht, maar wel méétbare achterdocht. Alleen dan zonder test wat het is. Jij ook veel sterkte en zelf-voorzichtigheid! :)

          Dankje Ximaar! Zo goed dat het artikel alle inzichten én onzekerheden op een rij zet. De andere artikelen op The Atlantic zijn ook erg interessant.. Dank voor de tip!

          Haha, ja, precies Mack. En daar gaan de Bijscholingscursussen Vragenstellen Bij Pandemieën (achteraf...) een hoop aan verdienen ;-}

          mack: [Haddenwegewoongriep] 04-04 16:35: Dat vind ik altijd zo debiel van zo'n arts, gewoon griep omdat je niet in Italie bent geweest. Nee, maar m'n buurman wel, en die hoestte me in mijn gezicht. Sjonge jonge

          Ximaar: [Haddenwegewoongriep] 03-04 21:28: Ging om dit artikel: https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/04/coronavirus-pandemic-airborne-go-outside-masks...

          Terrence: [Haddenwegewoongriep] 03-04 16:47: De angst zit er (terecht) goed in, Jolie. Helemaal niet zo gek dus dat je je zorgen maakt. Mijzelf heb ik maar verteld dat mijn lichte verhoging en zwak voelen en zo van vorige week is te wijten aan 'gewoon alleen maar hooikoorts'. Veel sterkte ook gewenst voor Edwin!

          Jolie: [Haddenwegewoongriep] 03-04 12:06: Edwin had dat inderdaad ook Ximaar, "ik ruik niks. Hoezo het stinkt hier?" Ja, je hebt gelijk dat er ook nog àndere virussen rondgaan. Alles blijft gissen zonder antistoffen-bloedtest, ik reken ons nog niet immuun.. ;( Aerosols, Ionica Smeets heb ik helaas nog niet kunnen vinden via Google (ik zal ns kijken in de gedrukte krant :))

          Twee meter lijkt me ook beter dan anderhalf, en ik ben blij dat NL zich er zo goed aan houdt. Mijn achterneef kon —aldus mijn moeder— na 1 dag op het IC gelukkig weer naar huis. (Hier staat een interview met hem, dat ik niet kan lezen dankzij de betaalmuur ;) ) Helaas knappen inderdaad maar héél weinig mensen zo snel op. Ik hoop maar dat de wetenschap snel een geneesmiddel kan maken uit de antistoffen in het bloed van de mensen die wèl opgeknapt zijn..

          Ximaar: [Haddenwegewoongriep] 02-04 11:49: Bij Puur las ik dat ze ook haar smaak kwijtraakte. Hadden jullie dat ook? Er gaan overigens eem stuk of 10 virussen rond, waar ondere andere een eerdere corona bij zit, kan dus heel goed een andere geweest zijn. Griepvirussen zijn doorgaans besmettelijker. Gisteren een heel verhaal bij Ionica Smeets gelezen over aerosols. Covid19 kan die status halen, maar het is dan te verdund om mensen door de lucht aan te steken. 2 meter (maar vaak is meer heel goed mogelijk) lijkt dus een veilige afstand. Qua afstandhouden lijken de NL'ers het goed te doen. Overdacht van 1 naar 3 is teruggelopen naar 1 op 0,3. Het probleem lijkt vooral de lange verblijftijd in ziekenhuizen en op de IC's.

          Jolie: [Haddenwegewoongriep] 02-04 08:58: (Hé, m'n witregels verdwijnen nu uit de comments... Apart zeg.... ReCaptcha werkt tòch weer anders dan ik dacht...) (P.S: ik heb de witregels achteraf handmatig toegevoegd in de database.. Helaas lukt dat nu even niet via het formulier...)

          Jolie: [Haddenwegewoongriep] 02-04 08:57: Lieve Hilda, ja, voor jou en Papa is het vreselijk, als zowel heel gevaarlijk :( ALS dit wat wij ervaren hebben covid was, dan begrijp ik hoe makkelijk het te onderschatten is, en tegelijk ook: hoe dit zomaar uit de bocht kan vliegen. Hoest die je het praten moeilijk maakt. Als zoiets de overhand krijgt.... levensgevaarlijk. Ik kan jullie niet genoeg sterkte wensen!!

          Dat (die heftige griep) zou het ook zomaar geweest kunnen zijn Sjoerd, wat Karin zegt: je zou inderdaad bijna hopen dat je het alvast gehad hebt.... Maar wat je zegt: meer vragen dan antwoorden..

          Ja, ms, precies... Op zulke Open Dagen komen zóveel mensen, wieweet nèt terug van wintersport, of waar dan ook... Ook reisde Edwin elke dag per trein naar zijn werk, eind feb-begin maart. (En Dank je!)

          Inderdaad Karin, ik hoop zo dat ze ontdekken dat het immuniteit biedt...

          Karin van Raam Open: [Haddenwegewoongriep] 01-04 22:42: Je zou inderdaad bijna willen dat je het alvast maar hebt gehad. Dan ben je tenminste voorlopig immuun.

          Bertie: [economie_mensen] 01-04 21:54: Nee, nooit. Maar ik kan er mee leven hoor.😏

          ms: [Haddenwegewoongriep] 01-04 20:37: Net of iemand niet in contact kan gekomen zijn met iemand die wél met iemand in contact was die in China of Italië was. Verzorg jullie goed.

          Sjoerd: [Haddenwegewoongriep] 01-04 19:31: Ik denk dat er momenteel meer vragen dan antwoorden zijn. Komt er ook nog hooikoorts bij door het voorjaar en een gewone griep tussendoor. Ik heb begin maart een paar dagen een bijzonder heftige griep gehad, maar binnen een paar dagen helemaal weg. Je weet het gewoon niet meer.

          Hilda: [Haddenwegewoongriep] 01-04 18:27: Dapper van je dat je dit met ons wilt delen. Ik wens jullie beterschap! Het is nu de derde week dat je vader en ik elkaar zien op anderhalve meter afstand als ik boodschappen of/en een paar maaltijden breng. Mijn hart breekt als ik hem in de deuropening zie staan, ik zou hem zo graag even vast willen houden... Gisteravond toen ik hoorde, wat te verwachten was, een verlenging van alle maatregelingen tot 28 april ging bij mij even het licht uit...

          Jolie: [berenjacht] 01-04 15:58: Ha Ximaar, hihi, ja, die PlaatjesAanklikkers-captcha's zijn erg vaag. En m'n weblog vergeet nu mijn naam ;-} Ohwell, er staat meer dan een miljoen spams in het systeem, die worden nu eindelijk tegengehouden ;) Daar zit een sterke foto in, van die beer met uitzicht op de triagetent..... (Wat een contrast.....:-/)

          Ximaar: [berenjacht] 01-04 14:34: Prima, ik hoefde geen groene stoplichten aan te klikken. Hier raast het van de beren. Als ik een rondje loop tel ik er zo 100. Een grote zit hier op een bank in een voortuintje met zicht op de triagetent.

          Ximaar: [berenjacht] 01-04 14:31: Even testen of hier die verveende recaptcha van google lastig gaat doen.

          Jolie: [economie_mensen] 01-04 10:41: Ha Ximaar en Bertie, Geestig is die Dino, Ximaar! ik heb 'm geretweet ;-) De neiging om te verzamelen (zo vertaal ik hebzucht even ;-)) zou wel 'ns iets uit de oertijd kunnen zijn, denkik. Mensen die veel wisten te verzamelen, (ergens iets handigs in zagen,) overleefden destijds beter. Bij "ons vandaag" (en mij ;-)) is het een beetje losgezongen. Ik doe ook altijd NET de dingen weg die ik later weer nodig heb... (Puzzels! Net vrijwel allemaal uitgedeeld bij m'n Kerstbingo-voor-school! ;-)) En wat ik niet nodig heb, ligt er nog... ;-) (Vanwege die "eerdere-verkeerdwegdoe ervaringen" ;-)) Zijn jouw oren ook vaak doorgeprikt als kind, Bertie..? Ik denk zelf wel 'ns dat dat ook 'niet helpt' ;-}

          Bertie: [economie_mensen] 31-03 19:47: @Jolie Doofheid is een familiekwaaltje, niet stok-, met gehoorapparaten gaat het prima en aan een ouderwetse huistelefoon versta ik iedereen met blote oren. Zolang er maar redelijk Nederlands gesproken wordt.

          Bertie: [economie_mensen] 31-03 19:44: @Ximaar Zo stellig durf ik dit niet beweren, geloof je werkelijk dat hebzucht geen menselijke basiseigenschap Is? Dream on. Neemt niet weg dat het goed is er iets tegen te doen, te proberen althans. De dinosaurus was een kenner. 😁

          Ximaar: [economie_mensen] 31-03 10:48: @Bertie: Iemand moet er mee beginnen. ;-) En hebzucht is aangeleerd of beter er in geramd door de reclames. Zag trouwens een leuk spotprentje van een dinosaurus die de fatale meteoriet net voor de inslag zag. Het beest verzuchte: 'shit daar gaar de economie'.

          Jolie: [economie_mensen] 30-03 23:20: Ha Bertie, ja, de hebzucht :( En erger nog: de hebzucht van de multinationals en vastgoed figuren :( Ik zie ook weinig oplossing, als ik erover nadenk. Hé, ik wist helemaal niet dat je slechthorend was (geworden)? dan is radio met (vaak) muziek-achter-gepraat wel een afknapper ja :-}

          Bertie: [economie_mensen] 30-03 21:18: Naar Kees heb ik al een hele poos niet meer geluisterd, doof zijn heeft zijn voordelen bovendien was ik het zelden met hem eens. Het voedsel- en spullenideaal van Ximaar is een loffelijk streven maar niet haalbaar op grote schaal. Daar wordt niet genoeg aan verdiend, je ziet toch hoe groot de hebzucht is?

          Jolie: [berenjacht] 29-03 17:42: "ja! ja!" hoorde ik net, toen ik de tuinplanten water gaf :-) Kind met ouders, wees naar de beer. Aan het "ja ja!" verder op in de straat, begreep ik dat ze hier op méér plekken staan ;-) Kwartiertje later: een echtpaar zegt "Wij vinden ze ook leuk, die beren!" Kortom: tis het waard :-)

          Sjoerd: [berenjacht] 28-03 20:10: een leuk initiatief. Gaat naar boven en zoekt een beer...

          Jolie: [berenjacht] 28-03 13:40: Ha Rianne, zo'n positief idee vind ik het, de aandacht een beetje afgeleid, frisse lucht.. En hier ontstaan ècht geen files :)

          Rianne: [berenjacht] 28-03 13:10: Hier staat een heel beestenspul voor het raam. Terwijl de kleuters rondkijken kunnen de ouders even ademhalen..

          Jolie: [economie_mensen] 27-03 11:08: Ja, de (niet meteen) schoolsluiting, dat begreep ik ook Ximaar. Het zal een afweging geweest zijn: volle klassen, smalle gangen, onstuitbare kinderen, —terwijl het voor sommige gezinnen en kinderen extra gevaarlijk is (huiselijk geweld, misbruik) en per saldo nog onduidelijk is hoeveel besmettingen het zal schelen. Helemaal met je eens, helaas, dat dit met èlk scenario meer (de meeste) slachtoffers onder de minderbedeelden in de wereld zal geven :( En inderdaad, waarom spullen/voedsel de hele wereld over verschepen, en laten produceren door de mensen met de slechtste lonen / arbeidsafspraken. Wat ik nodig heb, probeer ik eerst bij de kringloopwinkel te vinden. Maar of die mening na deze crisis bredere voet aan de grond krijgt, of dat we hierna weer doodleuk verder gaan..? ik vrees dat de rijk/arm-mening als die van Kees de Kort diepverankerd is. We worden geregeerd door de economie en de beurs (zelfs als de analisten er zelf ook naast kunnen zitten.)

          Ximaar: [economie_mensen] 27-03 10:18: O ja en zelf ben ik altijd een anti-globalist geweest. Dwz als het om voedsel en andere goederen gaat. Maak en produceer spullen die je nodig hebt en sleep niet alles over de wereld, waarbij mensen met de laagste lonen en de slechtste arbeidsafspraken alles mogen maken.

          Ximaar: [economie_mensen] 27-03 10:14: Het is moeilijk om er nu iets over te zeggen. Zelf denk ik dat het RIVM gelijk had om de scholen aanvankelijk niet te sluiten. Dat sluiten verstoort niet alleen het thuiswerken, maar zorgt ook voor erg veel kinderen op straat. Kan me wel voorstellen dat leerkrachten dan mondkapjes hadden gedragen en afstand hadden gehouden. Op veel kinderen zal dat meer indruk maken dan nu het geval is. Die sociale afstand werkt ook tegen andere besmettelijke virussen en de luchtverontreiniging neemt er door af. Mogelijk zijn er nu ook minder verkeersslachtoffers. Sommige mensen zullen er door tot rust komen en anderen worden gekgemaakt door de constante media-aandacht. Uiteindelijk kunnen zaken in de komende jaren duurder en schaarser worden en dat kan voor meer slachtoffers onder minderbedeelden zorgen. Dat aantal kan wel eens meer worden dan dat er nu door afstandhouden wordt voorkomen.

          Jolie: [economie_mensen] 27-03 10:01: Ja, dat ben ik met je eens Mack: iedereen weer op de oude manier aan het werk sturen, dan gaat het fout. En hoe gevaarlijk economische crisis (geen werk, interen) kan zijn, heb ik helaas gezien met Buurman J. En J. is zichtbaar in een statistiek, onzichtbaar is het leed van de mensen die onder recessie lijden en ternauwernood in leven blijven. Wat je zegt, alle opties treffen mensenlevens :-/ Ja, dat is een valkuil Sjoerd... Denken dat het alleen 'de ander' treft :-/ En ja, dat is een goed punt: zolang een keuze maar gefundeerd is. Te weinig doen is geen optie. Vannacht keek ik naar het nieuws en schrok van de situatie in New York :(

          Sjoerd: [economie_mensen] 27-03 08:44: Je neemt besluiten en of die goed of fout zijn is nog niet eens zo erg als de besluiten gefundeerd zijn. En als we ons daar allemaal aan houden zullen deze besluiten ook een resultaat hebben. Maar een hoop van die nuchtere Nederlanders denk dat het hun niet kan overkomen. En daar gaat het fout.

          Mack: [economie_mensen] 26-03 23:54: Het is misschien op dit moment onethisch om over de economische schade te beginnen, maar toch gaat het er al steeds meer over. Ik hoorde trump vanavond iets zeggen, dat mensen weer aan het werk moesten, maar dat dat niet betekent dat ze geen afstand moeten houden of nog handen moeten geven. Daarnet zie ik een wetenschapper zeggen dat we met een lockdown waarschijnlijk veel groepdoden voorkomen, maar nauwelijks coronadoden. Dat handen wassen en social distancing veel effectiever is. Je kunt niet zomaar iedereen aan het werk sturen op de oude manier. Dan gaat het fout. Een langdurige lockdown gaat ook fout. Werkloosheid kan op termijn wel eens een groter probleem zijn. Moet je toch ook niet aan denken. Hopelijk gaan knappe koppen een oplossing verzinnen.

          Jolie: [vakantie_feb2020] 22-03 10:42: Ha Bertie, ja, precies op tijd terug... op de terugweg zagen we de eerste mondkapjes op Schiphol.. Het aquarium schijnt een van de mooiste van Europa te zijn! tZijn kwallen inderdaad.. zo ballet-achtig-mooi... :-) Ha Ximaar, Dank je! Het zou me niet verbazen als het hetzelfde/eenzelfde hotel was...:-) Het was toen (prachtig...) eenvoudig... :-) Balieman met 'missende vingers'...? Ha Bart, wat leuk van je te horen! Wat fijn dat je je werk kunt beperken. En ik hoop dat die 900 Vindicat-types bij hun ouders in quarantaine zijn gegaan, en niet met virus-en-al het Noorden onveilig komen maken ;-/ (Zo onverantwoordelijk..... :-/) Bij ons is alles OK; wel ligt mijn achterneef ((geestige) dominee in Amsterdam, achternaam van mijn moeder) in het ziekenhuis. Dan is zo'n ziekte ineens een stuk minder anoniem :-/ (Ik wilde er graag over bloggen, maar mijn familie is zo snel "overal tegen", misschien als ik het heel anoniem houd..) Hartelijke groeten terug aan Appingedam :-)!

          Bart: [vakantie_feb2020] 21-03 21:08: Dag Jolie, Vanavond even weer een blik op je weblog en ja zeg weer een recente post:) toch maar wat vaker checken. Mooie foto's van jullie verblijf in Lissabon, nog net op tijd daar geweest dus! met de beangstigende crisis waar we nu midden inzitten is zo'n tripje geen optie meer. Jullie zullen de gevolgen ongetwijfeld ook merken, ik werk momenteel maar af en toe omdat de bezetting op minimaal gezet is dus zo weinig mogelijk mensen op de locatie. Hopelijk is bij jullie alles okay, groeten van je "vriend" uit Appingedam ;)

          Ximaar: [vakantie_feb2020] 21-03 12:10: Mooie foto's! Ik heb er 24 jaar geleden overnacht, maar kan met het hotel niet meer herinneren.

          Bertie: [vakantie_feb2020] 19-03 18:36: ps Heb een aar van de foto's bekeken. Indrukwekkende stad. De blauwe kwallen(?) zien er heel bijzonder uit, je zou ze in een huisaquarium willen.

          Bertie: [vakantie_feb2020] 19-03 18:31: Net op tijd terug. Na tijden komen weer tijden, heet het. We maken het vast nog mee. 🙄

          Jolie: [vakantie_feb2020] 18-03 20:42: Ha Sjoerd, ja, helemaal eens.... De tijd die we nu meemaken zal nog lang na-echoën, waar het heengaat is nog niet te overzien.

          Sjoerd: [vakantie_feb2020] 18-03 20:17: De wereld op zijn kop. Het lijkt wel oorlog zonder wapens met wel de slachtoffers.

          Jolie: [Scherven_cover] 18-03 08:46: Ha Marion, Dank je! - die dubbele reacties, (ik wil alweer Sorry zeggen, maar zie al zoveel sorry's op deze pagina ;-} ;-) Niet nodig! ;-)) Het script is verouderd... En Edwin heeft het (gelukkig, in deze ZZP-crisistijd) te druk, en mijn programmeerkennis schiet hier te kort ;-}

          Jolie: [bakwerk_keramiek] 18-03 08:39: Ha Marion, Dankje! Ja, er is e.e.a. mis aan het script ;-} ;-} Reacties laden soms niet (meteen..) ;-/ ;-/ Helaas zijn het geen dingen die ik kan oplossen ;-}

          Jolie: [Het_water_komt] 18-03 08:14: Je hebt helemaal gelijk Dhyan! Het is inderdaad zo'n internationaal gegeven, landen die er minder last van hebben, peinzen er niet over om er geld aan uit te geven :-/ En de mens als "zwerm", kiest altijd de weg van de minste (financiële) weerstand :-/ Daar had ik nog een stukje over willen schrijven, de mens als "sprinkhanenzwerm", die zich ook in een groep als entiteit gedragen. Maar goed, die gedachte is inmiddels totaal achterhaald (of juist niet..?) door "het virus", waarmee we er een NOG acuter probleem bij hebben... Geld dat we daar in moeten steken, zal nu niet naar dijken kunnen gaan... ;-/

          Marion: [Scherven_cover] 11-03 13:08: Heb poppendokter Jolie net gemaild.

          Dhyan: [Het_water_komt] 20-02 09:19: We moeten wellicht eerder af van de 'maakbare wereld'. Let wel overal in de wereld is de natuur de baas en het ontzag er voor groot. Behalve in Nederland waar driftig voortgebouwd wordt in poldergebied dat continu bemaalt moet worden willen ze de voeten droog houden. Het lijkt me beter om de natuur weer de ruimte te geven en een stukje op te schuiven richting het Oosten. De kosten van dijkverzwaring zullen de pan blijven uitreizen want aan het voorkomen van klimaatverandering heeft de wereld (in zijn geheel) uiteindelijk een grondig broertje dood.

          Marion: [trollenleger_ik] 05-02 23:24: Uiterst.

          Marion: [trollenleger_ik] 05-02 23:24: Ben ook weleens geblokkeerd op twitter, toen in in discussie ging met iemand. Kijk er vooral voor sommige grappige sites. Politieke discussies vermijd ik. Alhoewel ik weleens behoorlijk scherp tegen Wilders ben ingegaan, heeft hij me niet geblokkeerd. Misschien omdat ik u zeg en kattenfilmpjes like. Maar hem vermijd ik ook tegenwoordig. Vind hem ergens sneu. Denkt dat hij de beste partij van NL gaat krijgen enz. Ik volg Guus Kuijer bijv. Die’s leuk :-) En soms is het leuk te lezen hoeveel mensen uiterts scherp Trump op zijn twitter-account aanvallen. Maar voor je het weet ben je uren verder, dus lees ik liever een boek ofzo.

          Marion: [bakwerk_keramiek] 05-02 23:16: Heel mooi dus :-)

          Marion: [bakwerk_keramiek] 05-02 23:16: Mooi zeg!

          Marion: [bakwerk_keramiek] 05-02 23:16: Mooi zeg!

          Marion: [Scherven_cover] 05-02 23:14: Oeps, hij weigerde mijn url. Toch niet dus.

          Marion: [Scherven_cover] 05-02 23:13: Sorry, ik kijk ook niet zo vaak hier. Overigens geweldig hoe je die pop zo mooi hebt gemaakt. Terecht op de cover.

          Marion: [Scherven_cover] 05-02 23:13: Sorry, ik kijk ook niet zo vaak hier. Overigens geweldig hoe je die pop zo mooi hebt gemaakt. Terecht op de cover.

          Jolie: [Het_water_komt] 01-02 14:56: Ha Mack, Ja, precies, die onvoorspelbaarheid: Hitte, Droogte, dan weer storm met 'moessonregens'...:-} 'Te laat om de klimaatverandering volledig tegen te houden' zegt mijn vader ook, als ik erover begin, "Maar de aarde heeft miljoenen jaren de tijd". Zwemvliezen kunnen we vast in die tijd ontwikkelen ;D (De eerste menselijke eend loopt al rond, hij heet Wierd Duk ;-)) Ha Hilda, wat een goed artikel in de PZC! Zeeland lijkt me nu inderdaad niet het gebied is met het meeste risico, eerder gebieden als Gouda en Dordrecht. En het risico is er ook, dat mensen door doemdenken zeggen "ik kan toch niks doen." Al biedt Bregmans boek wel wat (kleine) tips. En grote maatregelen, bijv. extra grote gemalen en een baggervloot. In 2013 besloot het toenmalige kabinet nog om t/m 2028 te bezuinigen op het Deltafonds. Of dat ooit is teruggedraaid kan ik niet vinden, maar hier lees ik er nog over... https://www.bd.nl/binnenland/schultz-deltafonds-ook-voor-waterkwaliteit~a0f91f56/ Ik hoop in elk geval dat we dàt soort bezuinigingen niet meer maken, als voldoende mensen zich het belang gaan beseffen.. Ha Ximaar, ja, de bodem-inklinking, goed punt! Speelt zeker mee! Helemaal eens dat de (populistische) methode van "overdrijven, dan krijg je aandacht" zeker hier contraproductief is. Dan komen mensen met berekeningen die positiever uitvallen, en zeggen ze "ziejewel, leugens." Terwijl er sowieso veranderingen gaande zijn. Ik las dat het "globale gemiddelde" misschien nog niet eens zó rampzalig is, maar dat het op locale plekken kan leiden tot enorme verwoestijning (70% van Spanje dreigt te verwoestijnen), en andere plekken tot overstroming, ook door meer orkanen e.d. Het is inderdaad een heel ingewikkeld samenspel; misschien is het een idee om de 35 jaar oude reader van mijn vader helemaal te scannen, en er een PDF van te maken...:-) Is natuurlijk 35 jaar oud, maar de processen zijn actueel. Nu even "de stad" (*kuch* "dorp" zeg ik altijd) in met kind... :)

          Ximaar: [Het_water_komt] 01-02 10:05: Ik heb de luisterversie opgehaald en ga die eeravonds beluisteren. Nederland is een beetje maf. In 1000 jaar is het westen van ons land zo'n 4 meter naar beneden gepompt. En het zakt nog steeds. Dat ging vele malen sneller als de zeespiegelstijging. Kortom met een balk in ons oog hebben we het over toekomstige splinters. Dat we op moeten passen beaam ik, maar ik heb ook m'n bedenken aan de methode om maar alles te overdrijven om zo aandacht te krijgen in de media. Als ik nu naar Antarctica kijk, dan is het centrum -40 en aan de randen gemiddeld -8. En dan te bedenken dat het daar nu hartje zomer is. Het zal toch echt daar boven nul moeten komen om er meer af te laten smelten. De opwarming zit echter aan onze kant, waar 85% van de mensheid woont en een nog hoger percentage van de zware industrie zit. Het weer is tussen het noordlijk en zuidelijk halfrond vrijwel gescheiden. Als op het noordelijk halfrond troep de lucht in gaat, dan blijft het op het noordelijk halfrond in de lucht en valt het op dat halfrond op de grond of in het water. We kijken heel vreemd naar Austalie waar het 40 graden was. Als je bedenkt dat Australië gemiddeld net zo ver van de evenaar ligt als de Sahara, waar het regelmatig 50 graden kan worden, dan is 40 graden zelfs koud te noemen.

          Hilda: [Het_water_komt] 01-02 01:52: 'Niet doemdenken over zeespiegelstijging, Zeeland is veilig'. https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/niet-doemdenken-over-zeespiegelstijging-zeeland-is-veilig~aa679aa7/ Een artikel dat ik las op dit late uur in de PZC. De tijd zal het leren...

          Hilda: [Het_water_komt] 01-02 01:29: 'Het water komt', vanavond heb ik het gelezen, een boekje dat iedere Nederlander zou moeten lezen. Wellicht zijn er dan mensen die zich bewust worden dat een ramp zoals in 1953 zich kan herhalen en wellicht nog met veel grotere gevolgen. Als ik wandel op het strand in Domburg en naar de duinen kijk dan denk ik wel eens, wanneer gaat dit een keer fout. Dan vertrekken we naar het oosten, de Veluwe...

          Mack : [Het_water_komt] 01-02 00:26: Grondwater staat hier altijd nog te laag, er geldt nu nog een sproeiverbod iets verder naar het oosten. Ik denk dat ik het met je vader eens ben, enerzijds de mens die van de natuur een zootje heeft gemaakt, met klimaatverandering tot gevolg, en aan de andere kant zijn we nu te laat om de temperatuur nog naar beneden te krijgen. We zullen waarschijnlijk zwemvliezen ontwikkelen door evolutie :)

          Jolie: [Het_water_komt] 31-01 20:54: Ha Sjoerd, het zijn gelukkig maar 5400 woorden, incl. voetnoten... :) Geen 80.000, zoals bij een roman :)

          Sjoerd: [Het_water_komt] 31-01 19:50: Nu moet ik eerst het boek gaan lezen...

          Jolie: [trollenleger_ik] 31-01 17:23: Ha Mack, een grappige film over Kim Yung Un - Dàt zouden meer mensen moeten doen! ;) (Ondanks de flauwe rijm: Titel?) Soms blijf ik ook MAANDEN uit de buurt van Twitter. Het liefst zou ik er een analyse-programma op los kunnen laten ;-} "Hoeveel haat" "Hoeveel leugens" etc. Ik vrees dat de software van vandaag zo'n analyse nog niet kan maken. Ahja, ik schreef dat hierboven ook al, ik val in herhaling ;) Je hebt gelijk dat Twitter de energie nauwelijks waard is. Zelfs zèlf iets schrijven op Twitter ervaar ik al jaren als zinloos. Wat mijn —klaarblijkelijk buitennissige— geest boeit, boeit maar erg weinig mensen ;-} En ik heb gewoon geen zin om me telkens "buitennissig" te voelen ;-] Daar is het Twitter-algoritme (?) héél erg goed in. "Dit boeit niemand. Dat geschreeuw daarentegen, dat gaan we eens even ENORM promoten! Dacht u dat u eraan kon ontkomen? Ja? Nou, hierrrr zijn ze weer!" Met mensen die we (m.i.) onterecht (proberen te) weren, bedoel ik mensen als Daniël Buter en Lili & Howick. Terwijl we ondertussen mensen die aan omgekeerd racisme doen, niet uitleggen dat èlke vorm van kleurhaat er 1 teveel is. Over het klimaat heb ik nèt een stukje geschreven :) (Ik kan al wel onthullen dat ook mijn vader nauwelijks gelooft dat mensen nog in staat zijn om iets tegen de opwarming te doen, al was het maar omdat we mensen (met alle gebreken van dien ;}) zijn ;-})


              F.A.Q.

              Eindelijk! Jolie.nl heeft een echt CMS!
              Klopt! Na 8 jaar, waarin andere projecten voorrang kregen, heeft Bitstorm, Edwin Martin in 2010 het Bitstorm-CMS op deze server geinstalleerd. Tot die tijd draaide hier een eenvoudig CMSje dat ik in 2002 eens voor een les webscripting basics had gemaakt. Een backup van alle reacties uit vroeger tijden (3,81 MB) is bewaard. Ook zijn alle oude weblogstukjes in hun eigen stijl —aanvankelijk linkdumplog, later lifelog- gebleven.

              Babbel praat reactie? Babbel praat? Huh?
              In het vroegere systeem stonden alle reacties op alle stukjes onder elkaar. Twittergoeroe Anna-Maria, alias @puur, noemde deze pagina ooit de oerversie van twitter :-) ;-) Zoiets complimenteus kun je natuurlijk niet uit de lucht halen. Vandaar dat je nu kunt reageren op elk blogje afzonderlijk, èn op deze babbelpraat overzichtspagina. Ook handig als je alleen even alle reacties wilt lezen, zonder geclick. Betoogden lezers, bij de installatie van het nieuwe Bitstorm-CMS.

              Beveiliging? Sommetje maken?
              Tegen comment spammers is nu eenmaal een vorm van beveiliging nodig. We hebben op dit moment voor het sommetje gekozen. Mensen kunnen rekenen, in tegenstelling tot bots :-) Voorheen was alleen javascript-aan in de webbrowser voldoende.

              Kan ik een url in mijn reactie opnemen?
              Jazeker, dat kan! Typ of plak je url, het systeem maakt 'm aanklikbaar.

              Kan ik dat CMS ook gebruiken?
              Edwin kan het CMS toepassen op andere websites. Zoiets kost wel minimaal een paar dagen. Ook het afstellen van de vormgeving op je huisstijl kan tijd kosten, maar het ìs mogelijk. Meer over Edwins ervaring als webontwikkelaar sinds 1994, kun je lezen in zijn curriculum. Waar je ook kunt lezen welke webwinkels, VPRO-systemen, portals, content managementssystemen, ministerie-intranetten, etc. hij ontwikkeld heeft.

              Wie is die Jolie? Is dat een naam van een persoon?
              Jahoor, zo heet ik sinds mijn geboorte, ik heb het ook niet zelf bedacht ;-) Veel te lastig, altijd je naam spellen. Enfin, mijn eerste eigen homepage opende ik in 1995. Dit domein, jolie.nl was eigenlijk een cadeautje van mijn toenmalige sales-collega's. Heel lief. Op mijn site-map vind je een overzicht van alle onderwerpen op deze site.
              php-icon © Jolie, 2002, © Bitstorm, 2010

              Bij misbruik kan de Apache access.log opgevraagd worden met het IP-adres van de misbruiker. Het systeem plaatst een koekje om de gegevens die je invult, als naam en URL in je browser te bewaren. Wij zullen zelf echter onder geen beding iets met dergelijke gegevens doen.