Foto's voor het boek Reclame: Deskundig en praktisch juridisch advies

van Arnoud Engelfriet, Maarten Braun, Maaike Lassche

ZW-01reclamegegroeid-IMG_1109Markt online ads gegroeid, weerstand groter geworden ZW-02-advertorial-IMG_1114Advertorial moet duidelijk als zodanig herkenbaar zijn ZW-03-prijsvergelijking-IMG_1187Vergelijkende reclame is product of voordelen daarvan afzetten tegen die van concurrenten zw-04-replica-IMG_1117Zgnde authentic replica, geen echte Stradivarius ZW-05-voorderechter-IMG_1130Misleidende reclame leidt tot veroordeling tot boete ZW-06-reclame-kinderen-IMG_1137Kinderen zijn makkelijke te beinvloeden door reclame, helaas nog vrij weinig regels ZW-07-geenalcohol-IMG_1142Winkels mogen geen wijn of bier verkopen aan kinderen of jongeren ZW-08-leeftijdsgrensalc-IMG_1144Leeftijdsgrens reclame: content is alleen bestemd voor personen van 18 jaar of ouder ZW-09-financreclame-IMG_1155Reclame-uitingen over financiële producten zijn gereguleerd ZW-10-kansspelwedstrijd-IMG_1171Soms is het onderscheid tussen prijsvraag of kansspel lastig. ZW-11-tabaksreclame-IMG_1164Tabaksreclame geheel verboden, alleen tabaksspeciaalzaken mogen enkele producten etaleren ZW-12-merk-IMG_1158(Vooroorlogse) merknaam die overeenkwam met de naam van een (ongerelateerde) voetbalclub ZW-13-merk-wordtsoortnaamIMG_1111Merknaam wordt soortnaam, synoniem voor een product (bijv. Pokon voor plantgroeimiddel) ZW-14-merk-vs-alternatief-IMG_1195Alternatief voor merkproduct presenteren, vergelijken mag, mits objectief en eerlijk ZW-15-vuistregelsdealers-IMG_1159Vuistregels voor verkopers, niet lokken met merk en merkloosproduct aanbieden ZW-16achtergroet-charitas-IMG_1202Achter mededelingen geen commercieel motief ZW-17-spamtoestemming-IMG_1206Reclamemail alleen binnen wettelijke grenzen, anders spamboete en zwarte lijst ZW-18-toestemmingontvanger-IMG_1211Privacyverklaring en toestemming ontvanger noodzakelijk ZW-19-privacybook-IMG_1217Informationele privacy, ontstaan en bedreigd door opkomst ICT, internet en digitalisering ZW-20-profielenverzamelen-IMG_1223Persoonsgegevens en profielen mogen alleen verwerkt worden met toestemming en in overeenstemming met legitieme doeleinden ZW-21-grenzenverwerking-IMG_1220Grenzen aan verwerking persoonsgegevens ZW-22-nwe-europregels-IMG_1229Europese Commissie werkt aan nieuwe Europese privacywetten cookies-opdri-IMG_0424Flash cookies, extra sterke tracking cookies zijn lastig te verwijderen maar vallen onder de privacywetgeving momstertjesinkoekjes-IMG_0406Zorgen over de privacy van websitebezoekers, ontbreken van controle over verzamelde gegevens, leidde tot de Wet op het online volgen: de Cookiewet Basis-Yes-No-IMG_0448De cookiewet vereist een helder opt-in regime met expliciete toestemming priktballon-IMG_0460Nieuwe cookiewetsvoorstellen bevatten nog enkele mitsen en maren, welke daarvan standhouden bij de Europese rechter, is de vraag ZW-23-onzinverspreidenstrafbaar-IMG_1231Zin en onzin verspreiden is aan wettelijke grenzen gebonden ZW-24-katindezakkopen-IMG_1236De (vermeende) kat in de zak: zowel internetoplichting als onterechte beschuldiging: een groot probleem ZW-25-naarrechtermetkatinzak-IMG_1242De rechter kan schadevergoeding toewijzen bij wanprestatie, smaad, laster, auteursrechtenschending

Meer foto's?

Reclame: Deskundig en praktisch juridisch advies van juridisch adviesbureau ICTRecht, geschreven door: Arnoud Engelfriet, Maarten Braun, Maaike Lassche. Alle foto's zijn gemaakt door Jolie van der Klis, en zijn beschikbaar onder de CC-BY-SA-licentie. Camera: Canon EOS 350D met Sigma 50 mm 1:2.8 DG Macro lens