|
Deze animatie-preview is gerenderd met 'scanline' in slechts 9 minuten. De extra compressie heb ik gedaan met Flash 4. De geanimeerde camera haalde de gekste capriolen uit, -ik heb ongetwijfeld nog veel leeswerk te doen ;-) waardoor ik hem heb gekoppeld aan een (ook) geanimeerde bal. Die zie je in de testrender nog in het centrum van een aantal afbeeldingen. Scanline toont geen reflectie of transparantie, zoals raytracing wel doet. Met scanline kun je zo de positie van de objecten bekijken, terwijl die controleren met preview in raytracing te lang zou gaan duren. Daardoor ziet deze animatie er flink plastic uit. Van de spooky sfeer gaat dan veel verloren. Ook valt me op dat er nog een gebouwtje 'uit' staat, dat tekende ik wel in het draadmodel. Het blijkt voor de lichtval zelfs gunstig dat het gebouwtje ontbreekt. En al helemaal voor de te verwachte rendertijd van de hele animatie. Na 9 minuten renderen op de allerslechtse kwaliteit, toonde het beeld niet meer dan dit. Dit gebouwtje had ik, net als de andere gebouwen, kunnen versnellen door de materie minder transparantie, glans, refelctie en refractie mee te geven. Een oorzaak van veel van mijn camera-problemen in Strata is het automatisch aanmaken van keyframes. En daarmee bedoel ik niet het tweenen, het berekenen van tussenliggende frames, waardoor er vanzelfsprekend nogal eens camera's tegen objecten botsten. Een fantastische optie, dat automatisch aanmaken van keyframes: het scheelt klikwerk. Alleen.. als er al een keyframe-markeerpunt bestaat, dan moet m'n bijdehandte Stratapakketje er niet nog eens één overheen gaan plakken, maar het bestaande punt editten. Materie kan nu eenmaal niet op twee plekken in de ruimte tegelijk zijn ;-) Dat beseft de Strata-tijdslijn ook, maar die gaat zich dan gedragen alsof er nog tijd tussen twee frames zit, die niet bestaat. Was het maar zo makkeijk om tijd te maken ;-) Afijn. Ik weet nu aan welke symptomen ik dubbele keyframe-punten kan herkennen. Het verwijderen van het juiste keyframe-markeerpunt is soms nogal moeilijk. Vaak kan ik de camera dan weer opnieuw positioneren. Tijdrovend. Ik heb over die camera-capriolen nog geen uitleg kunnen vinden. Mocht ik er informatie over vinden dan plaats ik het hier wel als een naschrift ;-) |