[ printervriendelijke versie ]
[ HTML-versie ]
[ Goede vacatures en werkgevers ]Serieuze bedrijven geven geld uit aan een vacature, en een advertentie plaatsen in een krant of vakblad, kost aardig wat geld. Ook uit de vacature-tekst kun je opmaken of personeelszaken van het betreffende bedrijf kennis van zaken heeft, of niet. Dat zegt meteen ook iets over de kwaliteit van het bedrijf, en daarmee van je toekomstige werkplek.
De functie-eisen in de vacature moeten allereerst consistent zijn. Een webdesigner hoeft niet zowel Photoshop als C++ te beheersen. Een webdeveloper hoeft geen Photoshop of Fireworks te beheersen, maar mogelijk wel perl of C++. Besluit je wel te reageren op een dergelijke advertentie, stel tijdens een eventueel sollicitatiegesprek voldoende vragen, om uit te vinden hoe men deze twee volkomen verschillende vakgebieden denkt te verenigen. Om te voorkomen dat je een baan accepteert waar men onmogelijke eisen aan je zal stellen.
Goede werkgevers zijn vaak bedrijven die zich al gevestigd hebben in de tijd vóór internet bestond. Grote uitgeverijen bijvoorbeeld, die zelf een internet-afdeling opgezet hebben. Ook ministeries hebben webafdelingen, met een uitstekend personeelsbeleid en goede arbeidsomstandigheden. Via de betere detacheerder kun je daar voor langere tijd ingezet worden.
Slechte werkgevers zijn, uitzonderingen daargelaten, instellingen met een ideëele grondslag, webbedrijfjes opgezet door wereldverbeteraars en webbedrijfjes opgezet met een buitensporig beginkapitaal. Hoe prachtig het allemaal ook klinkt, je zult er zelden verderkomen dan het vormgeven van tot faillissement gedoemde hersenspinsels van een paar pubers, tot je erachterkomt dat je wereldverbeteraars toch niet kunt overtuigen van het nut van planning en management. En de idealen gelden als reclame-middel of klantenbinding, maar niet gelden binnen het bedrijf zelf.
Een andere optie om de kwaliteit van een toekomstige werkgever te onderzoeken, is bekijken bij welke organisaties een werkgever is aangesloten. De BNO bijvoorbeeld, de beroepsgroep nederlandse ontwerpers, kent een aantal gedragsregels voor haar leden, en een Omgangsregeling Onderwijs-Beroepspraktijk om misbruik van stagières te voorkomen.
Op BNO-website vind je een interessante vacature-pagina [s.v.p. de ASP-goden gunstig stemmen met 5 wees-gegroetjes bij het aanklikken van deze link.] En zelfs een pagina met permanente vacatures. [27/5/01]
[ Vacaturesites ]
Veel bedrijven adverteren vacatures ook op hun eigen website. Via Google bijvoorbeeld kun je naar vacatures in je vakgebied zoeken. Dat kan je weliswaar ook wat verouderde vacatures opleveren. Mijn ervaring is dat het geen kwaad kan om dan alsnog te solliciteren, maar ervaringen van anderen spreken dat weer tegen.
Wil je toch via internet naar banen zoeken, in plaats van via krant of vakblad, dan kun je terecht bij de vacaturebanken van 'klassieke' jobsites, als NewMonday, voorheen Intermediair, StepStone of Monsterboard. Een groot aanbod van vacatures vind je bij Werk.net van het arbeidsbureau.
Ook op usenet, in nl.markt.banen, dds.banenmarkt of alt.jobs vind je nog altijd veel vacatures.
Een leuk archief van nieuws over de arbeidsmarkt vindt je bij Emerce, in het Emerce Dossier Vacatures.
[ Uitzendbureaus ]
We zijn een alinea vergeten... Natuurlijk kun je terecht bij een uitzendbureau wanneer je op zoek bent naar (ander) werk. Onze kennis van uitzendbureaus is beperkt. Enthousiaste verhalen beperken zich [27/5/01] tot Uitzendbureau Ruwer. Ons onbekend, maar veelbelovend klinkt Comfour Consultants. Verder kennen we hooguit wat verhalen van mensen die naar een plek werden gestuurd die niet op hun cv aansloot, of het gewoon zat waren dat een ander bedrijf een deel van hun salaris ontving in ruil voor slordige, beperkte service.
[ Detacheerders ]
Detacheerders kijken beter dan uitzendbureaus, naar je curriculum, je persoonlijke mogelijkheden en voorkeuren. Bovendien sluit je een arbeidscontract met een detacherings bedrijf. Dat betekent een stukje commitment naar de werknemer toe ;-) iets wat in mindere mate bekend is bij uitzendbureaus. Detacheerders die goed bekend staan zijn:
[ Samenwerkingsverband ]
Tenslotte kun je een samenwerkingsverband met vrienden starten. In onze vrienden- en kennissenkring zien we succesverhalen van mensen die onderling opdrachten uitwisselen. De één kan programmeren, de ander fotograferen en weer een ander grafisch ontwerpen, of systemen bouwen. Door elkaar op het juiste moment te bellen, kan de één een opdracht aannemen waarvoor hij de expertise niet heeft, en heeft de ander werk in een opdrachtsloze tijd.
Zo'n samenwerking kan uitgroeien tot een eigen bedrijf of maatschap. Of de opdrachten kunnen je helpen een periode tussen twee banen te overbruggen.
Met -een beetje lef- en wat extra informatie over ziekenfonds, KvK en belastingen kun je aan de slag.
Suggesties voor deze pagina zijn welkom.