|
[ reacties ] | |||||||
|
november 2004spin01 Nov 2004 09:33:Leora brengt de spin naar buiten, vertelt Leora in haar brief aan de neefjes.. Leora's brief aan haar neefjes en nichtje van deze week Cohen doet zijn naam geen eer aan02 Nov 2004 14:25:Om 13u13 zet ik de TV aan, die niet op de door Leora gewenste "poppen" staat, maar op de NOS. Het hoofd van Welten met zijn onamsterdamse accent. "Hm, is er iets gebeurd," denk ik. De camera zwenkt naar burgemeester Cohen. Die kan weer eens Niets Bevestigen. "Dan is er iets ergs gebeurd," concludeer ik somber, en haal mijn Mac uit sluimerstand. Edwin heeft het bericht al naar me gemaild. "Theo van Gogh.... Heel droevig...." Ik weet genoeg. Huilen staat me nader dan lachen. Iedereen die de site van Theo van Gogh leest weet dat Van Gogh bedreigd werd. Iedereen die wel eens een site inkijkt van de djellaba's die hem vermoord hebben, wist genoeg. Wie herinnert zich niet hoe Jort Kelder de lijfwachten van Abu Jah Jah, over Van Gogh, citeerde "We maken dat varken af!" Alleen Cohen en De Driehoek wisten kennelijk weer eens van niets. Het wachten is nu op de eerste politicus die zegt "Theo vroeg er ook om." Ik schat dat een Boris Dittrich die uitspraak voor zijn rekening zal nemen. En anders wel Jan Marijnissen, op wiens site een paar dagen geleden nog te lezen was (is..) dat ‘Theo van Gogh, dat varken, maar eens een spuitje moest krijgen.’ Is je mening openlijk uitspreken, feiten benoemen, — zoals Van Gogh deed, soms eloquent, soms met eindeloze zelfherhalingen en altijd met humor — vragen om een moordaanslag, meneer Dittrich, meneer Marijnissen, meneer Cohen? Als Cohen eens één keer wil laten zien dat hij ergens voor staat, kondigt hij nu keiharde maatregelen af tegen iedereen in Amsterdam (iedereen Cohen, iedereen, niet alleen de mensen van wie het je politiek correct wel uit komt) die oproept tot geweld tegen de ander die zijn mening onomwonden durft te geven. Het ‘vrije woord’ kan zich niet verdedigen tegen individuele terroristen. Geweld is geen mening. Oproepen tot geweld, zoals te vinden op fundamentalistische websites, hebben niets te maken met ‘het vrije woord’ maar zijn een regelrechte bedreiging ervan. Pak ze aan! Eindelijk! Theo, we zagen je soms fietsen met je kind, eerst als we bij m'n zus op bezoek gingen, later als we haar graf bezochten. Ik vind het vreselijk dat ik binnenkort op weg naar haar graf ook langs jouw graf zal komen - en je kind je nu al moet missen. Theo van Gogh vermoord lawaai op de dam03 Nov 2004 00:21:Een geluidsimpressie (WAV, 328 Kb) van de herrie vanavond op de Dam (AVI, 4,6 Mb), als protest tegen de moord op de vrijheid van meningsuiting èn op de reputatie van honderdduizenden goedwillende marokkanen.
Gelukkig zijn we de vleesgeworden hypocrisie, die nog steeds op zijn site heeft staan dat ‘Theo van Gogh, dat varken, maar eens een spuitje moest krijgen’ misgelopen. Hint. Kan iemand het heerschap verwittigen? Of nee, laat maar zo lang mogelijk staan. Dan kunnen mensen tenminste zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Manifestatie op de Dam ter nagedachtenis aan Van Gogh griezel04 Nov 2004 23:29:Robbie Muntz? Wie is Robbie Muntz? Heb ik iets gemist? "Oh bah," zei Edwin, en dat is voor Edwin's doen erg negatief ;-) Ik heb het net met plaatsvervangende schaamte aangezien: Robbie Muntz is een misselijk mannetje dat domweg weigert ("Marokkanen zijn allemaal heel erg intelligent en wij zijn vreselijk dom") met anderen in discussie te gaan. Rondom tien, een zinloze en mislukte uitzending denkfouten?04 Nov 2004 18:19:Vrijheid van meningsuiting betekent ...dat je mensen niet vervolgt voor hun uitlatingen behalve ...wanneer de uitlatingen oproepen tot geweld bevatten. Voorgaande stelling is zelfs iets ruimer dan ons Wetboek van Strafrecht, dat ook artikelen bevat die discriminatie strafbaar stellen. Heeft u moeite met het begrijpen van deze stelling? Of met het begrijpen van de wet? Vast niet. Gefeliciteerd, u heeft daarmee bewezen breder van begrip te zijn dan Marcel van Dam en Prem Radhakishun, die de laatste dagen overal opdoken om zich te laten betrappen op denkfouten die verraden dat beide niet in staat zijn de woorden "behalve" en "oproepen tot geweld" te begrijpen. Beide schrijven Van Gogh een radicale vrijheid van meningsuiting toe, die niet geheel overeen komt met de stukken die we afgelopen 6 jaar op de site van Van Gogh hebben zien verschijnen. Van Gogh waarschuwde juist geregeld tegen fundamentalisme als modern fascisme, zoals hij het omschreef. Zo verwees Van Gogh op 12 januari van dit jaar naar Hans Jansen en waarschuwde voor een islam die het gewapenderhand tegen de keuzevrijheden van de moderne wereld opneemt. [scroll down ivm ontbrekende afbeeldingen.] Indirect verklaart Van Dam zich daarmee — gelukkig — eens door te stellen [VK, opiniepagina, 04/11/04] dat het gebruik van geweld nooit te rechtvaardigen is. Om vervolgens, in strijd met eerdere beweringen in zijn opiniestukje — 'een kenmerk van fundamentalisme is dat het niet voor rede vatbaar is' — te stellen dat men fundamentalistisch geweld slechts... met rede mag bestrijden. Ik kan me eindeloos het hoofd breken over de vraag wat Van Dam met zo'n verlammend tegenstrijdige redenering WIL. Zijn kop in het zand steken? Fundamentalistisch geweld gedogen? Een moedwillig slechte indruk maken op honderduizenden moslims in Nederland die fundamentalisme en geweld verafschuwen? Een wit voetje halen bij fundamentalisten (die hem als ongelovige hond toch uitlachen)? Solliciteren naar een plek in het selectiestrijkje dat volksliedjes staat te fiedelen achter naar links of rechts verwijzende artsen? Laten we fundamentalistisch geweld bovenal bestrijden met recht en rechtspraak, in plaats van het soort ‘rede’ dat Marcel van Dam voorstaat. Kenmerk van fundamentalistisch geweld is juist dat iedereen slachtoffer er van kan worden, vromen, ongelovigen, kinderen of bejaarden. Alle oproepen tot geweld, fundamentalistisch of 'onorthodox', links of rechts, moeten strafbaar zijn, blijven èn bestraft worden — en wat míj betreft schrappen we dan evengoed alle bijbelpassages en heilige teksten zodra die tot geweld oproepen. En daarin ben ik weer een stuk minder verdraagzaam dan Theo van Gogh was ...: Februari 1998 - Van Gogh over vrijheid van meningsuiting en de "verworvenheden van het tijdperk Den Uyl dat een allochtone fascist geen fascist genoemd mag worden" interview05 Nov 2004 14:59:Een jaar of tien geleden riep ik regelmatig dat iemand 'ns een documentaire moest maken over gewone Marokkanen. De sigarenman in mijn buurt was immers vermoord door een losgeslagen puber van marokkaanse afkomst — en ik ben de meeste nieuwsjes allang weer vergeten, maar nooit kwamen de marokkaanse stadsgenoten in beeld zoals ik ze kende. En als er dan eens een documentaire gemaakt werd om het beeld te relativeren, dan kwamen mode-ontwerpers en schrijvers aan het woord: alsof die zo representatief zijn, alsof iedere hollander Frans Molenaar heet of A.F.Th. De interviewer, vond ik, moest met buurmeisje F. spreken. Niet alleen over de benige knobbel op haar voet van het dagen staan in haar baan als winkelmeisje, maar ook over autorijlessen en de angst om over te schieten. De angst om ‘ouwe vrijster’ te worden omdat alle marokkaanse jongens een bruid importeerden. Buurjongen I. moest ook in het programma. Over zijn dubbele baan en zijn krantenwijk. 's Ochtends begon I. met het rondbrengen van de Telegraaf — zodat alle buren hun dagelijkse portie vooroordelen weer op de mat had liggen — en in de loop van de avond kwam hij thuis van zijn tweede baantje als vakkenvuller bij de buurtsupermarkt. Buurman Y., voormalig kraker vol historische anecdotes die hij met een vet Amsterdams accent kon vertellen, mocht de kijker ook niet moeten missen. Voor mevrouw X. zou de interviewer een tolk moeten meenemen. Het hele woonblok had gevolgd hoe ze regelmatig naar het balkon moest vluchten voor haar gewelddadige echtgenoot, die ze na een lang huwelijk toch nog uit huis wist te zetten. Ze bleef van top tot teen in doeken over straat gaan: onderdrukking en bevrijding zit 'm echt niet in een hoofddoekje. Het was een hartelijk mens — en ik had graag eens een vertaling gehoord van de verhalen die ze, smakelijk lachend, boven haar fotoalbum in het berber afratelde. Tenslotte hoopte ik dat buurjongen N. van wie men beweerde dat hij illegaal was, ook nog voor de camera kon verschijnen, om zelf tekst en uitleg te geven bij de religieuze video's of boeken die hij me leende. Hij kon namelijk uren debatteren op de stoep, en kwam dan met grote vergelijkingen als De Koran is net zoiets als de handleiding bij je videorecorder, je kunt niet zonder. Waarop ik dan zei dat ik daarvan meestal alleen de nederlandse of engelse vertaling inkeek, en de russische en japanse variant ongelezen liet, zeker als ik erop kon vertrouwen dat de boodschap erin hetzelfde was... Waarop we dan meestal hard begonnen te lachen, en elkaar als kerels op de schouder sloegen. N. is vast verdwenen. En misschien wel geradicaliseerd: als ik het goed begrijp is niemand daar immuun voor. Maar die documentaire zou er eigenlijk tòch eens moeten komen... Is er nog iemand onder de lezers met docu- en camera-kennis, Jos misschien? bedekt06 Nov 2004 23:43:
veilig praten07 Nov 2004 23:42:"Dan had 'ie ook maar niet zo moeten provoceren..." lees ik in extreme hoeken, van het Reformatorisch Dagblad tot in klein-linkse kringen. Dat is jezelf gemakkelijk veilig praten: "Hij provoceerde, ik niet, ‘dus’ mij overkomt niets." Alsof de slachtoffers van Casablanca, Madrid of de Twin Towers provoceerden. De mensen die zichzelf veilig praten hebben daar vast wat op gevonden: ‘Dat waren joden of onderdanen van een misdadig regime.’ Natuurlijk. Het volgende slachtoffer heeft vast een bril, of steunzolen, en die hebben "wij" niet, dus wij zijn veilig. "Wij" rijden ook nooit op het verkeerde moment een tunnel in, gaan nooit naar de kermis, de bioscoop of de HEMA. Het is even belachelijk om jezelf (en anderen) op te leggen niet bang te zijn, als het belachelijk is om ‘alle’ moslims hiervoor verantwoordelijk te houden. Gelovige islamieten zijn evengoed potentieel slachtoffer van het intolerante gedachtengoed van de groep van Mohammed B. als elke andere Nederlander. Je lost het hele probleem in elk geval niet op door te roepen dat Van Gogh maar "wat minder had moeten provoceren." Maargoed. Het blijft natuurlijk altijd geestig om weer een overeenkomst te vinden tussen klein links en klein rechts ;-) Het Reformatorisch Dagblad sterk als de dood08 Nov 2004 22:29:Rouw, het scheurende verdriet, die diepe, onzegbare smart, is het zusje van Liefde.... Zo begint de informatie die mijn vader stuurde over het boek "Sterk als de dood" over rouwverwerking, van Sasja Martel, ISBN 90.5972.0407, dat op 21 november zal verschijnen. Meer informatie over het boek 'Sterk als de dood' van Sasja Martel vaarwel Theo09 Nov 2004 14:53: |
escalatie10 Nov 2004 07:58:Wordt u ook zo onvrolijk van al die escalatie? Bommen en branden in islamistische scholen, molotovcocktails en brandjes in moskeeën en kerken, — ‘leuk gepland’ zo rond 9 november — daar bovenop weer bedreigingen met nòg meer aanslagen. Alsof èlk vuur en èlk dreigement niet oproept tot nog meer haat :-( Op Usenet in nl.radio.scanners.112-berichten, was ook nog te lezen hoe een verloskundige onder politiebegeleiding een wijk in Den Haag binnen moest, waar zojuist drie agenten gewond geraakt waren bij een ontploffing bij een arrestatie-actie. Je kunt het je hardop afvragen tot je een ons weegt: in wat voor land leven we in godsnaam. lachen11 Nov 2004 19:27:De linkse sites hebben het nu eindelijk door hoe het allemaal zit. Gelukkig! ba·ga·tel (het, de ~, ~len)
Nog even, en de ‘B.’ in Mohammed B. blijkt te staan voor ‘Balkenende.’ En dat alles behoort tot de voorbereidingen op de .. ja echt, wereldstaat onder leiding van de Antichrist. Het is maar dat u het weet. Ondertussen is België in de linkse media groots geloofd: Dáár weten ze, integenstelling tot wij hier, toch maar mooi hoe het hoort met racisten. De Belgen laten het vrije woord tenminste niet prevaleren boven uitingen van racisme en opzettelijke belediging — u leest hier tussen de regels door: zoals Van Gogh niet wist na te leven. Van Gogh zal u de trap na in dank afnemen. De linkse schrijvers zien hier over het hoofd dat het Vlaams Blok het bestaansrecht is ontnomen om veel extremere uitspraken dan Van Gogh ooit heeft gedaan. Maar goed, het is links eigen om zaken over het hoofd te zien. Zoals bijvoorbeeld de stellingen van de eigen Grote Leider, de vleesgeworden hypocrisie, die nog steeds op zijn site heeft staan dat ‘Theo van Gogh, dat varken, maar eens een spuitje moest krijgen’ en nu op zijn site discussieert over de stelling: Indien opvoeders, leraren en imams niet bereid zijn zich te conformeren aan wat wij hier gezamenlijk aan waarden en wetten hebben geformuleerd, dan is het dringende advies: Zoek een land waar u zich wél thuis voelt. Klare taal. Lekker haalbaar ook. Als het niet zo'n akelig sombere situatie was, zou ik me de ogen uit het hoofd lachen om de wanhopige kronkels die mensen verzinnen om hun hoofd maar vooral diep in het zand te houden. Kiest u zelf een gevleugelde uitspraak die u passend vindt keurig12 Nov 2004 23:04:‘[..] het gebieden van het goede, en het tegengaan van het slechte,’ vat Mohammed B. de normen van de straat samen, om te besluiten dat hij aanspreekbaar is op zijn gedrag, en dat de hangjongeren, waarover zijn tekst gaat, die voor excessen zorgen, dat verantwoordelijkheidbesef missen. ‘Keurige stukjes,’ is kortom de indruk die zijn tekst (op de site van RTL) achterlaat. Wie 15 jaar in oude wijken heeft gewoond, kent het beeld van hangjongeren. Ze hangen op de vensterbank van de buurtcreche of de buurtbibliotheek, zitten op bankleuningen, en roepen elke vrouwelijke voorbijganger het woord Hoer! na. Tenzij de voorbijgangster een hoofddoek draagt. Zeg er nooit iets van, want dan beginnen ze al te roepen zodra ze je de straat zien binnenfietsen. Een sjaal om je hoofd is het enige wapen. Ze vernielen af en toe wat bushokjes. Ook daar kun je beter niets van zeggen, en als je het toch waagt, weet je meteen wat het is om met stenen bekogeld te worden. Been There, Seen That, Done That. Je eigen directe, naaste buren zijn het niet, nooit. Deze jonge jongens onttrekken zich aan de ogen van hun moeders, en zoeken het een paar straten verderop. Enfin, hangjongeren dus. Laat ik er niet teveel over zeggen, want straks maak ik onze arme Cohen nog boos. Mohammed B. nam er destijds stelling tegen. Net als tegen deelname van vrouwen aan werkgroepen. Maargoed, dat accepteren we van de SGP toch ook? Jammer dat zo'n keurige jongen zich tot moordenaar ontwikkelde. Jongerenwerk Indische Buurt, over groepjes probleemjongeren waterkleuren14 Nov 2004 22:39:Prachtige schilderijen van Reza Afsari, zomaar tegengekomen via Orkut. The word of watercolor - Reza Afsari neehee16 Nov 2004 12:03:Zondag is Leora op een feestje geweest, Conchita werd één jaar. Na even de kat uit de boom kijken, speelde Leora enthousiast met de zes kindertjes die daar ronddartelden. Sindsdien... verrast Leora ons met een heel zeurderig uitgesproken ‘Nee-hee’ waarbij ze de tweede lettergreep ongeveer een terts laat dalen. Gelukkig kan ik het niet eens goed immiteren, dat maakt de kans dat ze weer ‘normaal nee’ gaat zeggen wat groter ;-) Want tweejarigen zijn natuurlijk dol op het nee-woord, maar een aanstellerig verveeld prinsesje op de erwt... plieze... dat kun je als dertienjarige nog lang genoeg spelen ;-) En eh, voor de goede orde: van Conchita heeft Leora het niet overgenomen, want die beperkt zich wijselijk tot woordjes als Papa, Mama en Aai (=poes) ;-) de een z'n belijdenis, de ander z'n godslaster17 Nov 2004 07:18:Nu hebben we maandag geen Volkskrant ontvangen, en dinsdag is hij niet -ondanks de belofte- nabezorgd. Dus wat Donner nu precies wil met het afstoffen van art. 147, weet ik nog steeds niet. Wèl weet ik dat ik maar eens aardig wat mensen moet gaan aanklagen, zodra Donner zijn artikel afstoft (hoe doe je dat eigenlijk, een artikel afstoffen?) Allereerst klaag ik een aanzienlijk deel van mijn familie aan. Dat gegodslaster ben ik immers al járen zat. Nergens in de bijbel staat God is Drie, integendeel, er staat God is Eén, maar wat doet het christendom? Juist. Lezen en tellen is moeilijk ;-) Bovendien staat er duidelijk, maar ik geloof weer niet bij katholieken, Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis van God scheppen. Het moet dus maar eens afgelopen zijn met al dat al eeuwen durende gegodslaster dat Het Goddelijke Jezus, alias hippie op sandalen liefst met ban de bom button, zou zijn. Met mijn geliefde familie, klaag ik meteen al die mensen aan die Het Goddelijke als bordeelhouder afschilderen. Hoezo tweeënzeventig maagden? En was dat niet eigenlijk een vertaalfout, stond er niet gewoon tweeënzeventig druiven? Afijn, in mijn diepste spirituele ervaring is dat, net als het toeschrijven van beelden aan Het Goddelijke, je reinste godslaster. Dan hebben we nog de mensen die Het Goddelijke afschilderen als een soort Atilla de Hun, behangen met messen, zwaarden, bommen en wreedheden. Aanklagen, het kan nooit Zijn bedoeling zijn dat wij in Zijn Naam aan het moorden slaan. Tenminste niet als je het zesde -voor katholieken vijfde- gebod serieus neemt. En dat is toch het minste wat je uit die basisgeboden serieus kunt nemen, nietwaar? Even kijken. Wat hebben we nog meer aan godslasterlijkheden. Dan hebben we nog hele omroep-organisaties, volksstammen, gemeenten en individuen die de ene mens als meer uitverkoren, of als meer rechtvaardig dan de andere mens beschouwen, èn denken dat zij daarover kunnen oordelen. Aanklagen die mensen. Die wanen zich op de troon van Het Goddelijke. Ook klaag ik meteen mezelf aan, want in de ogen van een deel van mijn familie sta ik al jaren gelijk aan de anti-christ, de vleesgeworden godslaster, omdat ik Het Goddelijke niet herken in een van de godslasterlijke beschrijvingen die zij Het Goddelijke toedichten... Ja, met Donners wet wordt het klimaat een stuk toleranter in Nederland ;-) firma Daelenbergh B.V.18 Nov 2004 14:17:Ik niet dol op het opnemen van geheime nummers: meestal krijg je dan een tiener aan de lijn die je een verzekering, energieleverancier of krant probeert te slijten. Toch glipt 'ie er minimaal maandelijks tussendoor: De Beller Die Belt Vanwege Een Privéekwestie van Niet-Bestaande Buurman Heer P. De huichelachtige verbazing, — maar u weet toch helemaal niet waarvoor ik u bel met betrekking tot Dhr. P? — die zo'n beller — Tjepkema, Daelenbergh B.V. — dan ten toon kan spreiden als je hem op de man af antwoordt: ‘Zou U het leuk vinden als Uw buren over U gebeld werden?’ Ik begrijp aan dit soort telefoontjes een aantal dingen niet:
Hoe kun je zo'n gesprek anders besluiten? En natuurlijk gaat Tjepkema niet klagen bij Cohen, maar het zou verstandiger zijn als hij dàt eens deed. Zoals de site van Daelenbergh B.V. meldt: Vertrouwen Verzekerd! democratie19 Nov 2004 12:32:‘democracy is not only required to represent the majority's point of view, but it is also required to give the minority the 'right' (and not the 'chance') to express itself failry without fear’ beschrijft Mohammad op zijn Blogspot-pagina een heldere visie op het verschil tussen democratie en relicratie (mijn vertaling van theocratie.) Ook zijn visie op de reactie op religie-belediging, ‘It's not for me to punish such people; God will punish those who mock His book and His religion in hereafter’ is een verademing. Niet dat ik het zo eens ben met de politieke visie op het midden-oosten van deze schrijver, aan de andere kant is dat zo'n ingewikkeld conflict tussen Perzen, Koerden, Arabieren en andere volkeren en religies, dat ik daar geen zinnig woord over kan zeggen. Misschien maakt dat het wel extra prettig om te lezen dat vrijheid om van mening te verschillen een gedeeld principe is. Zomaar een Blogspot op een ander continent cadeautje20 Nov 2004 10:35:Edwin is jarig vandaag, en net als vorig jaar, heb ik Leora ook een cadeautje voor hem laten uitzoeken :-) Dit jaar mocht ze het ook zelf inpakken, een experiment dat met veel zich woest op de grond storten gepaard bleek te gaan :-} Helpen mocht niet Niet NIET N.I.E.T! en als je alle plakbandjes op elkaar, midden op het papiertje plakt, blijft zo'n stom papiertje (Scheur! Boos!) maar niet om een cadeautje zitten. Toen ze het cadeautje ook nog door de kamer smeet en op de grond bleef liggen brullen, heb ik Leora maar even naar bed gebracht om af te koelen. ‘Heûwa niet huilen niet’ zei ze toen ze wakker werd en weer verder wilde gaan met inpakken... Het resultaat..: Cadeautje ingepakt door Leora kolommen22 Nov 2004 11:06:Aha. Nu begrijp ik waarom ik niets kon vinden in de nieuwe site van Brieuc-Yves Cadat, mijn Explorer toonde in eerste instantie slechts 1 kolom. De site heeft echter 2 kolommen. Inmiddels 'doet' MacExplorer het ook, dus het probleem zal wel opgelost zijn... De nieuwe site van Brieuc-Yves Cadat adwords — de eerste barsten in Google?22 Nov 2004 11:58:Op zoek naar een Teletubbie-pop (zoéen als Leora haar nichtje Esther wilde ontvreemden ;-)) tikte ik dat woord + bestellen in bij Google. Als reactie kreeg ik een gesponsorde link naar een pornografische webcam. Is dat nu passend bij peuterspeelgoed? Desgevraagd antwoordde Google dat ik dan maar een family-filter moest installeren. Een antwoord dat niet overeenkomt met Google's eigen richtlijnen, maar ik had geen zin om Google daarop te wijzen. Inmiddels experimenteert ook Edwin met Google's adwords, maar dan andersom: door passende URLs aan bepaalde pagina's van zijn site te laten toevoegen. Meestal levert dat relevante informatie, maar een enkele keer ook een link die je liever niet op je site tegenkomt. Ik ben benieuwd of Google deze kinderziekten uit haar systeem krijgt, anders dan door de klanten filters te laten installeren. En de tubbie-poppen? Die zijn in alle winkels vervangen door een schreeuwerige spons (Leora wijzend naar de Klimpiet-pop bij de Bijenkorf: Spoinsj Bob! Want die zat in zijn pakjestas.. ;-)) En zo erg is dat ook weer niet: Leora heeft al een Poezepop, een Duizendpoot, een Hondje, een Aap, een Bim, een Onnietant en-eh, vele andere knuffelpoppen ;-} van het hart23 Nov 2004 15:50:Wat is medemenselijkheid? Zou dat kunnen zijn: ‘het leed dat men een ander aandoet, hoger en pijnlijker inschatten dan het leed dat men het ik of de eigen groep aandoet’? Op het moment dat de qua afkomst Noordafrikaanse klachtenafhandelaar van een zeker meldpunt een klacht vanuit ‘zijn eigen groep’ terzijde schoof, maakte deze persoon een fout. Een fout die schade bracht aan de rust en het vertrouwen onder de mensen die qua afkomst met deze persoon verwant zijn. Het aantal keren en de context waarin men dat het voorval oprakelt, getuigt daarvan. Natuurlijk kunnen Haleber en Elmakkaoui doorgaan en doorgaan en doorgaan met het oprakelen van de fout, als bewijs dat dit meldpunt zou discrimineren. En waar leidt dat in dit geval toe? Natuurlijk is de fout een fout, een foute fout. Maar met volledige kennis van de feiten, zou men evengoed kunnen stellen dat de klachtenafhandelaar slechts handelde vanuit (in dit geval misplaatste) medemenselijkheid: wat men de eigen groep aandoet, ach... wij zijn stoere jongens, en strijken met onze hand over het hart. Dit was fout, kortzichtig, tegen de regels, ja, ik kan het niet genoeg benadrukken. Het pleit voor het betreffende meldpunt, dat zij niet naar buiten wil treden met naam of afkomst van de persoon die destijds de fout maakte. Als bureau ben je met z'n allen aansprakelijk voor elkaars fouten. De betreffende klachtenafhandelaar, die ik jaren geleden al eens ontmoet heb als een bijzonder hartelijke en aangename persoon, in de tijd dat het Vrieshuis Amerika nog bestond en leuke dingen voor jongeren organiseerde, heeft deze bescherming niet per se nodig. De groep, Nederlanders van Noordafrikaanse afkomst, misschien wel. Maarja, daarvan lijken mensen als Ron Haleber niet doordrongen, drammend om het gelijk dat zij, over de ruggen van Nederlanders van Noordafrikaanse afkomst, kennelijk willen krijgen. Paternalistisch, betuttelend en polariserend wensen mensen als Haleber te spreken namens een groep die het ‘kennelijk’ zelf niet af kan. Het getuigt van wijsheid om niet op dergelijke met antisemitische [dit is een link naar stormfront] vooroordelen doorspekte argumenten in te gaan. Wijsheid die het betreffende meldpunt kent, en die mij, als buitenstaander, vreemd is. Wat mij betreft zou het wel eens afgelopen mogen zijn met het eindeloze gezeur over vermeende discriminatie. Daarvoor is er teveel aan de hand in het land. Iedereen die zich gediscrimineerd voelt door een dezer uitspraken, kan daarover een melding doen bezig26 Nov 2004 12:59:Zorrie. Mensen met een grote leesbehoefte kunnen terecht bij Marina, MissGien, Terrebel, Yukiko en vele anderen die vandaag wel een stukje in hun weblog hebben geschreven ;-) lol25 Nov 2004 23:39:Sommige teksten op webpagina's blijven de lachtranen in de ogen veroorzaken. Bijvoorbeeld. What's the first thing a musician says at work? ‘Would you like fries with that?’ What do you call a musician without a significant other? Homeless. Why do musicians have to be awake by six o'clock? Because most shops close by six thirty. How many bass players does it take to change a light bulb? 1...5...1... (1...4...5...5...1) How many trumpet players does it take to change a lightbulb? Five. One to handle the bulb and four to tell him how much better they could have done it. Muzikanten moppen feest28 Nov 2004 19:02:Onze foto's zijn nog niet klaar, maar in de weblog van Sophie en Anna staat al een heel mooi verslag van onze bruiloft van gisteren! Wij vonden het een gewèldig feest — al spreek je alle gasten altijd te kort en vloog de dag voorbij...! Feestfoto's in de weblog van Sophie en Anna Po!30 Nov 2004 15:17:Gisteren heeft Po sperziebonen en mandarijnen gegeten, vanochtend met Leora uitgeslapen en vanmiddag.... ...hield Leora haar kraaiend van plezier tegen de televisie, tussen haar gekleurde broertjes en zusje :-) Nu maar hopen dat Po snel gewend is aan haar nieuwe leventje, en ze snel is bijgekomen van de verre reis van T., het zoontje van MissGien naar Leora. Heel veel dankjewels, T. en MissGien! Leora houdt Po voor de tv tussen de tubbies |
|