Homepage Jolie
In Memoriam Petra, mijn zusje
portretje jolie
                  webcam in de kelder

                  Jolies weblog

                  Adobe Creative Cloud: klantvriendelijk of harakiri?

                  7 mei 2013 14:19


                  Stel je voor, je hebt een gereedschapskist gekocht gevuld met gereedschap van goede kwaliteit. Op een dag komt de winkelier langs, haalt je gereedschapskist leeg, en zegt: "Vanaf nu heb je de keus a) je gereedschap bij ons huren b) naar de Action gaan en daar een blikken waterpomptang kopen en kijken of je je werk daarmee gedaan krijgt."

                  Dat is wat Softwareproducent Adobe gisteren gedaan heeft.

                  Adobe, uitgever van beeldbewerkingsprogramma Photoshop, tekenprogramma's Illustrator en Fireworks, video-/animatiepakketten als Premiere, Aftereffects en Flash en veel andere pakketen, lettertypen en hulpmiddelen voor de grafische industrie —ik gebruikte ze vrijwel allemaal sinds 1993— trekt de stekker uit de verkoop van haar produkten, en dwingt de gebruikers ze vanaf deze zomer te huren via internet.

                  Dus, stel dat je toevallig een internetstoring hebt op het moment dat Adobe de verplichte maandelijkse licentie-check wil uitvoeren, dan kun je fluiten naar je werk tot je internetverbinding weer up is. Oók als je kiest om je bestanden lokaal, op je eigen computer op te slaan, in plaats van in de nieuwe cloud van Adobe.

                  Of stel dat je een maand naar een Grieks eiland zonder internettoegang gaat, dan houdt je Photoshop, Première of wat je ook maar wilt gebruiken, ermee op zodra Adobe het tijd vindt om je licentie te checken.

                  Of stel dat je een wat oudere computer hebt (en tegenwoordig is de snelste computer zodra 'ie thuisbezorgd wordt al ingehaald door snellere en geavanceerdere) en je wilt de upgrade even uitstellen, dan dwingt Adobe je om niet alleen dat maandelijkse bedrag voor je Software-gereedschap te betalen, maar ook om du moment dat het Adobe behaagt om haar hardware-eisen op te schroeven, nieuwe hardware te kopen.

                  Of stel dat je een maand wat hogere kosten hebt door onvoorziene omstandigheden (hey, het is ook nog crisis toevallig) dan kun je niet besluiten om die aanschaf (upgrade van hardware en software) uit te stellen.

                  En als je het wèl uitstelt: heel simpel: dan kun je gewoon je documenten, je eigen producten, niet meer openen. Gevolg: helemaal geen inkomen meer.

                  Andere bekende problemen die zullen opspelen: Vormgevers werken soms samen met toeleveranciers en opdrachtgevers, die in exotische software werken. Zo kan Illustrator CS5 (nog) allerlei exotische documents-formaten aan, maar de nieuwere versie, CS6, al niet meer. Gedwongen upgrade, naar zo'n versie met beperkte bestandsondersteuning, snijdt dus die mensen de pas af. Zulke samenwerking en opdracht-aannemen maakt Adobe daarmee onmogelijk.

                  En dan heb ik het nog niet over het feit dat heel veel Adobe-klanten al hebben doorgerekend dat het bedrag dat zij zullen gaan betalen, bijelkaar opgeteld hoger is dan ze nu betalen aan upgrades van hun Adobe software. Of over wachtwoord en ID-problemen. (Over the top, maar inderdaad: Zo zien die eruit.) Of over problemen als je verschillende werkstations hebt (moet je voor elk werkstation een licentie kopen, of mag je het zoals nu, op 2 werkstations runnen voor de prijs van 1: nog meer verborgen prijsverhoging.) Of over het discontinueren van Fireworks.

                  Conclusie: waarom doet Adobe dit? Niet als dank aan alle trouwe klanten die de afgelopen twintig jaar hun software gekocht hebben, er met veel liefde les in gegeven hebben of handleidingen voor gemaakt hebben, maar slechts om twee redenen.
                  Om piraterij tegen te gaan. Prima, best, Adobe's goed recht, hoewel ik daar geen getallen over heb kunnen vinden. Loopt dat nu werkelijk zo uit de hand en kopen de meeste studenten die met een schoolversie hebben leren werken niet uiteindelijk een eigen Photoshoppakket?
                  En de tweede, vast belangrijkse reden: voor de winst. Die 4,4 miljard winst die Adobe vorig jaar maakte, was niet genoeg. Nee, je moet als bedrijf je orderwaarde maximaliseren: mensen moeten vaker en meer uitgeven.

                  We hebben gezien bij Quark Xpress hoe dat uitpakte. Van onbetwiste marktleider naar leeggelopen bedrijf overgenomen door een private-equity-firma. Met dat laatste ben ik vandaag voor het eerst blij. Ik ben trouw gebleven aan Quark Xpress, ik dus kan zodra Adobe de kraan dichtdraait rond InDesign gewoon legaal doorwerken.

                  Nu maar hopen dat andere softwarehuizen eindelijk alternatieven voor Adobe-produkten gaan uitwerken. Nooit, maar dan ook nooit gedacht dat ik dàt na 20 jaar enthousiasme over de Adobe Producten nog 'ns zou zeggen. Pixelmator bijvoorbeeld. Of TheGimp (nu stuurs en crashend, zelfs op een quad-core-machine, maar dat moet bij te stellen zijn), Sketch (iets meer file-formats..?) Of Corel PaintshopPro (Windows only.) De alternatieven zijn nu slecht, maar dat was (bijv.) Adobe InDesign de eerste jaren ook, en ook hoor ik goeie verhalen over Acorn.
                  Wordt vervolgd, vrees ik ;-/


                      RSS  php-icon © mailto: Jolie, 2002, 2015