Homepage Jolie
In Memoriam Petra, mijn zusje
portretje jolie
                  webcam in de kelder

                  Berenjacht

                  28 maart 2020 12:44


                  Berenjacht

                  Hoe voeg je zo'n beer toe aan de berenjacht-kaart? vroeg ik me net af. En wat bleek? De kaart is vol.

                  Niet getreurd, schrijven de makers: je kan natuurlijk gewoon een beer voor je raam zetten. Of de geestige kaart, waarin Nederland en België bedekt met beren zijn, op Google Maps bekijken (laden duurt even....).

                  Ja, iedereen weet het: binnen blijven. Maar bij een ommetje met je kleuter ergens naar kunnen zoeken en kijken, is een leuke afleiding. In ons dorp staan ze in elk geval hier:

                  vakantiekiekjes_feb20.jpg

                  [reacties]

                  de economie en de mensen

                  26 maart 2020 22:06


                  Weerhuisje

                  In kranten, ingezonden brieven, radioberichten en blogs klinkt de vraag of overheden de situatie nu niet erger maken dan zij al is. Ook de economische recessie, als gevolg van de quarantaine-maatregelen, kan levensjaren kosten.

                  Nu zijn sommige criticasters een LP met een barst: Kees de Kort heeft afgelopen 10 jaar vaker 'Leiderschapscrisis!' geroepen. Ook Ira Helsloot draait graag in de groef: Crises zijn perceptie. Een ‘crisis’ bestaat slechts in de gedachten van betrokkenen. Ja. Denk ik dan. Vertel dat aan... Ohnee, ik beheers me.

                  Niet èlke crisis kun je met een breinconstructie wegredeneren.
                  Vaak zijn we gedwongen dat wel te doen. Als individu nemen we onrecht waar, oorlog, ziekmakende toxines en pesticiden, tropische cyclonen, uitstervende diersoorten of ontbossing, roofbouw en overbevolking. Toch hebben we dan zelden een New Age/Mindfulness of CrisismanagementsProfessor nodig om weer als sprinkhanen mee te vliegen met onze eigen zwerm. De mijn-kanaries onder ons uitgezonderd, en die geven we een herhaalrecept prozac of mindfulnesstraining.

                  Natuurlijk kun je vragen hebben bij het overheidsbeleid. Ook als je geen Kees de Kort heet:
                  – Had de overheid niet al in januari maatregelen kunnen nemen? Reizigers uit ziektegebieden weren? Testkits ontwikkelen? U kunt vast meer bedenken.
                  – Luistert de overheid naar wetenschappers, of gaat altijd de korte-termijn-economie voor?
                  – Waarom doen we ondanks de SARS-uitbraak in 2002 nog steeds zaken met landen die zieke wildlife markets in stand houden?
                  – Waarom komt alles, tot en met medicijnen en mondkapjes, uit China?
                  – Is het steunpakket niet te fraudegevoelig?
                  – Wie krijgen er hulp? Het MKB? ZZP'ers? Of ook multinationals? (En zo ja: waarom?)
                  – Enzovoort.

                  Maar bij de vraag of de overheid te zwaar inzet op quarantaine-maatregelen, krijg ik een ongemakkelijk gevoel.

                  Kees de Kort kan roepen dat er ‘alleen wat oude mensen een duwtje krijgen’ en zeggen dat hij ‘gggggghhhekhhhh’ wordt van alle maatregelen die de economie kapot maken. ‘Het enige Thomas, wat blijkt nou Thomas, de enige die d'r dood gaan Thomas, dat zijn 65plussers die al problemen hadden Thomas en door het cornonavirus een duwtje krijgen Thomas. Zelfs de dooowdencijfers lijken nog niet op een fatsoenlijke griepgolf, Thomas.... Thomas...

                  BNR blijft het gesprek met Kees tweeten, herhalen en promoten, terwijl de cijfers van Kees achterhaald zijn. Ook in de leeftijdscategorie van Kees (63) zelf, 50-64, waren op 24 maart al 11 doden gevallen. Ook lagen er op 24 maart al 209 mensen jonger dan 50 in het ziekenhuis.

                  En Kees vergeet nog iets anders.
                  Ik hou het even bij cijfers en geld, Kees z'n passie: alle mensen die straks geen IC-bed meer kunnen krijgen, hebben wèl altijd ziektekostenverzekering betaald. Vijftigplussers een jaar of dertig lang, een sloot geld, waar ze dan zelf geen baat bij zouden hebben.

                  In de Zorgverzekeringswet (art. 33), hebben we vastgelegd dat er voor Zorgverzekeraars een vereveningsbijdrage is, overheidscompensatie van schade, bij zaken als een pandemie. Wettelijk gezien, hebben de zieken dus recht op een overheid die bijspringt als de middelen niet toereikend zijn.

                  Ook heeft Nederland mensenrechtenverdragen ondertekend, geratificeerd en in de grondwet opgenomen. In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, Artikel 25 staat: "Een ieder heeft recht op [...] geneeskundige verzorging."

                  Kees kan dus wel vinden dat we ‘collectief de economie opblazen’ met al die thuisblijvers. Kees kan daar technisch gezien zelfs gelijk in hebben. Toch heeft de overheid wettelijk gezien geen andere keus.

                  Iedereen buitenshuis laten doorwerken, de economie draaiend houden, theaters en evenementen open houden, de pandemie zich ongehinderd laten verspreiden en een groeiend aantal werkenden dat zich ziek moet melden, zal de economie óok schade toebrengen.

                  Bedenk je dat niemand weerstand had tegen het virus en zodoende 60% van de bevolking ziek kan worden. Dat is ruim 10 miljoen mensen. Als 20% daarvan —2 miljoen mensen— niet een beetje grieperig maar serieus ziek wordt, dan lijdt niet alleen de economie schade, maar dan ontzeg je —middels capaciteitsgebrek— ook 2 miljoen mensen hun wettelijke rechten op geneeskundige verzorging.

                  En dan heb ik het niet eens over de ethische vraag of het moreel verantwoord is om duizenden mensen een plek op een IC te ontzeggen, puur omdat we het draaiend houden van de economie belangrijker vinden dan mensen in leven houden.

                  Bedenk je, dat ook met de huidige maatregelen driekwart van de coronadoden nooit op een IC lag. Dus geen ‘wekenlang een plek innam van een jongere met een hogere levensverwachting.’

                  De paniek valt mijns inziens mee. (Of is dat projectie...?) We blijven nuchtere Nederlanders.
                  Zelfs al lijden we volgens Kees aan —quote— ‘totaal en volkomen en duizend procent fout leiderschap.’

                  De Stuurman en de Wal?

                  [reacties]

                  Het leven zoals we het kenden

                  18 maart 2020 09:16


                  vakantiekiekjes_feb20.jpg

                  Nooit gaan we in het voorjaar opvakantie, en al zeker niet naar het buitenland.

                  Dit jaar werd Rosalie uitgenodigd voor haar vriendin's verjaardag. En laat die vriendin nu nèt in december 2019 naar Lissabon zijn verhuisd.

                  Zo kwamen we tussen 15 en 21 februari in Lissabon terecht. Mijn favoriete hotel bleek na 21 jaar nog te bestaan, (bijna) helemaal opgeknapt zelfs. Overal in de stad stonden bouwkranen en werd gerenoveerd. Het was er zelfs al druk van de toeristen. En voor Nederlandse begrippen was het er zomer-zonder-blaadjes-aan-de-bomen: overdag rond de 20 graden.

                  Inmiddels geldt de kleurcode oranje voor de hele wereld. Gelukkig hebben we de vakantiekiekjes nog ;-}

                  [reacties]

                  Rutger. En de boeken die hem voorgingen

                  31 januari 2020 15:26


                  Alle avonturenboeken die ik las — het waren er best veel, op m'n 11e had ik de schoolbibliotheek uit bloos— hebben me niet zóveel kunnen beïnvloeden als de twee docu-drama's die ik buiten school las: Peerke en z'n kameraden en Een helicopter daalde.

                  Peerke was op m'n 7e een "verboden boek." Te moeilijk, te zwaar thema (Oorlogsvluchtelingen in WOI.) Dus toen ik op een dag geen bibliotheekboek had, moest ik het wegkapen uit mijn vaders studeerkamer ;-)

                  Een helicopter daalde vond ik op mijn Oma's rommelkamertje. Tussen de levensloop van Michiel de Ruyter en de herinname van Den Briel ;-)

                  Al lezend beleef je met hoofdpersoon Kees hoe de Watersnoodramp van 1953 zich voltrok. Een indringend verslag. Het maakt meteen duidelijk wat ‘1300 kilometer afgekeurde dijken’ of ‘zeespiegelstijging’ voor Nederland kan betekenen.

                  Ik moest aan het boek denken, toen ik getipt door mijn vader Rutger Bregmans ‘Het water komt’ las.

                  Bregman vat alle redenen voor dijkonderhoud en het tegengaan van zeespiegelstijging samen. Ook vertelt hij het verhaal van Arie Evegroen, die zijn schuit in het gat in de dijk bij Nieuwerkerk aan den IJssel plantte, en daarmee voorkwam dat ook centraal Holland onderliep.

                  Nu maar hopen dat de lezer Bregman z'n ‘linkse’ gebrek aan fatsoen elders kan vergeven, en z'n boodschap desondanks op waarde kan schatten.

                  Wie dat niet kan, kan Een helicopter daalde van Aleid van Rhijn lezen.

                  Of, één van de lesboeken van mijn vader uit 1984. Mijn vader gaf in de jaren 80 al les over de klimaatgevolgen van menselijk handelen. En nee, die vlieger van ‘linkse leraren’ gaat niet op: als iemand de afgelopen 62 jaar consequent rechts gestemd heeft, is het mijn vader wel knipoog

                  Hoe dan ook. Ook als we de klimaatdoelen van Parijs halen en de zeespiegel maar 1 à 2 meter stijgt, moet Nederland meer maatregelen nemen. Om te voorkomen dat toekomstige generaties plotseling in Hilversum aan Zee (bron) zullen wonen. Als het niet door een storm is, dan wel door grondwaterdruk die door de deklagen breekt — zo vertelt ook mijn vader al jaren.

                  Het —door mijn fysisch-geografische-vader van harte aanbevolen— boek van Bregman kunt u hier downloaden of bestellen.

                  [reacties]

                  bakwerk - keramiek

                  16 januari 2020 23:05


                  Geitje_uitdeklok_IMG_0804.jpgdekat_IMG_0801.jpgfluitspeler_IMG_0795.jpg
                  waxinebrander_IMG_0797.jpgfiguur_IMG_0807.jpghondje_IMG_0813.jpg

                  paard_IMG_0815.jpgschaal_IMG_0799.jpgalles_exschaalIMG_0822.jpg

                  Even wat foto's van het bakwerk. Experimenten met kleisoorten, glazuur en glas.

                  Mijn favoriet is "Het geitje uit de klok" :-)
                  Dat ontstond zo: Rosalie gaf me een flodder klei en zei iets als "Jij doet 3 x zo (maakt kneedgebaar) en dan is het wat. Dus of je HIER nog wat van kan maken!?"
                  Ik keek ernaar: "...Dat wordt het Geitje dat uit de klok springt." Zomaar een ingeving ;-)

                  Niet al het keramiek staat op de foto. Er was ook nog een (Mama, maak nòg eens een) kat, en in de overzichtsfoto is te zien dat ik niet eens alles 'los' of 'geheel' gefotografeerd heb ;-} Twee van de vrouwenfiguren zijn waxinelichtjesbranders. Ook zomaar een ideetje.

                  Niet alle experimenten zijn helemaal geslaagd. De grote schaal uit blad-vormen heeft bij de 2e bak (glazuurbrand) een scheur opgelopen.... Hoe dat kan....? Misschien door het (anders smeltende en stollende) glas.... Zo stond het glas vóór de glazuurbrand in de schaal...

                  Ohwell. Ik ben eigenlijk heel tevreden over het resultaat!
                  We experimenteren verder ;-)

                  [reacties]

                  Ik ben een extreem christelijk trollenleger

                  14 januari 2020 22:01


                  TrollenlegerJaJa

                  Zo. Het beste gebbetje van 2020 is binnen. Met dank aan Chris H.

                  Want dat hele ‘Trollenleger’ waarnaar Chris verwijst, dat ben ik.
                  draadje_gebloktdCH.jpg

                  Andere interactie had Chris niet.
                  OK, Edwin maakte 1 opmerking. Verder ging he-le-maal niemand tegen zijn inconsistente mening in.

                  Chris neemt wel vaker een sofistische afslag. Hij heeft dan ook niet voor niets in zijn bio staan dat hij volgens Tanja de Boer een trol is.
                  Inderdaad, Chris is een van de trouwe hoplieten van Duk. (Als u niet weet wie Duk is: helemaal niet interessant.)

                  Chris en zijn kliek posten op de Twitters gretig over de Holocaust. (U weet hoeveel aandacht ik daar, ook beroepshalve, afgelopen 25 jaar aan besteed heb, maar dat terzijde.)

                  Ondertussen —blijkens andere tweets— moeten de grenzen van Nederland dicht. En dat geeft hun tweets, afgewisseld met hun voortdurende Holocaust-in-memoriam, een potsierlijke bijsmaak. Die doet denken aan vooroorlogse kantenberichten: ZULKE MENSCHEN VERDIENEN GEEN HULP en Leeuwarder Courant VOOR HET THEE UUR. Of aan de antisemitische oprichter van de SGP, Henri Kersten. Wie dacht dat Kersten een onkreukbaar steile man was, kan diens antisemitische gebabbel in de Tweede Kamer in 1938 hier nalezen of hier het RD er op naslaan.

                  Ironisch genoeg ben ik helemaal niet tegen een migratiesaldo van nul. Als we met 17.419.883 inwoners in Nederland al woningnood, files, teveel fijnstof, ammoniak- en stikstofoxiden-uitstoot hebben, waar moeten alle nieuwe arbeidsmigranten en vluchtelingen dan in de toekomst wonen, eten, werken en autorijden?

                  Maar dat argument telt voor kleinrechts niet. De klimaatcrisis bestaat immers niet. Het stikstofprobleem is bedacht door links, of anderszins minderwaardig volk. En —kleinrechts houdt graag een hersenschimmige slag om de arm: als het wèl bestaat, dan hebben de maatregelen ‘slechts 0,00007 graden’ effect.

                  Prima. Het kan zijn dat we te laat zijn. Maar de zure regen hebben we aardig weten te verhelpen, net als de uitstoot van cfk's. We zullen toch iets moeten doen, al was het maar dijkverzwaring om de zeespiegelstijging te kunnen overleven.

                  Ook op het gebied van de immigratie zullen we kritisch moeten zijn. Christenunie en SP maakten samen (!) al een plan om arbeidsmigratie te reguleren. Je kunt moeilijk iemand die daarnaar verwijst ‘extreem rechts’ laat staan ‘trollenleger’ noemen.

                  Ook ben ik overtuigd dat een meerderheid van de mensen onderscheid wil maken tussen ‘echte vluchtelingen’ en ‘economische vluchtelingen’. Of tussen mensen die willen deelnemen aan de maatschappij en mensen die Nederland bij voorbaat al haten. Je zou daar een constructieve discussie over kunnen voeren: welke criteria hanteren we? En daarnaast: hoe ga je om met mensen die hier wonen of geboren zijn, en Nederland, democratie en de westerse cultuur afwijzen? Moet je het bijvoorbeeld toestaan dat er steeds meer confessionele scholen gesticht worden, waar afkeer van de westerse waarden gedoceerd wordt of waar vrijwel alleen migranten naartoe gaan zodat deze kinderen bij voorbaat in segregatie opgroeien? Lousewies van der Laan stelde de vraag al in 2006, en ze was niet de enige. Desondanks nam het terugtrekken in zuilen alleen een hogere vlucht, gestimuleerd door regeringsbeleid.

                  Deze discussie is veel te belangrijk en veel te complex om over te laten aan de schreeuwers. Twitter leent zich bovendien niet voor de noodzakelijke nuance. Twitter is niet meer dan de thermometer in de bilnaad van het zich ‘ongehoord’ voelende populisme.

                  Maar als ik, *kuch* wij, mijn hele trollenleger, ons als ‘trollen’ laten blokkeren door de schreeuwers en complotdenkers, ons door elitaire volksmenners als Tjierrie laten wegzetten als ‘kwaadwillende elite’, eindigen wij als de bijnaam die zij zichzelf toedichten: ‘ongehoord.’

                  Dus Chris, je blokkeerde mij, ik blokkeerde jou en laat me niet breidelen. De enige extreem Christelijke trol hier ben je zelf. “Toedels.”

                  [reacties]

                  Van scherven tot coverfoto

                  22 november 2019 14:51


                  Eigenlijk spreken de afbeeldingen hier voor zich :-)

                  Tenminste, ik was zelf behoorlijk sprakeloos, toen ik de cover van nr 126 van het Magazine Poppen en Teddybeer zag...... Hoe een pop die binnenkwam als een zak scherven, na restauratie .......

                  Sommige Familieleden zullen een exemplaar van het blad bij de post vinden :-)

                  [ Bronvermelding: Het matrozenpak en de achtergrond, het decor waarin de zeldzame SFBJ 251 staat, heb ik nagemaakt van dit schilderij (1846) van Franz Winterhalter ]

                  [reacties]

                  Roetzwart gezicht gaat verder terug dan een prentenboek uit 1850

                  19 november 2019 23:44



                  [ This article in English ]

                  In het antieke en pre-christelijke Europa was zwart de kleur van de dood. ‘Ater’ betekent in het Latijn niet alleen zwart, dofzwart, maar ook onheilspellend. Het woord is verwant met ‘atrocity’ — gruweldaad. Zwart was de kleur van de onderwereld, van duivels en demonen.

                  De Slavische volken kenden de zwarte Chernobog. In de Skandinavische folklore bestond de zwarte ‘Draug’ al voor het jaar 1000. Doden die ontsnapten uit hun graven. Zwartgeworden onder invloed van ontbinding, treiterden ze de levenden met hun bovennatuurlijke krachten.

                  De levenden konden de doden tot rust brengen met rituelen. Om te beginnen bij de uitvaart van de dode zelf. In het verslag van Ibn Fadlan uit 921 lezen we hoe de Volga Vikingen hun —in zijn graf zwartgeworden— dode hoofdman enkele weken na zijn dood aankleden in Byzantijnse zijde met gouden knopen, om hem, omgeven door voedsel, dode hond, in stukken gehakt paard en een bruut vermoord meisje, met schip en al te verbranden.

                  Onder invloed van het Christendom verdwijnen tradities als deze.
                  Gelukkig — als ik dat er nog bij mag zeggen.

                  Wel blijven nog eeuwenlang de Feesten voor de doden bestaan rond de overgang naar de winter. De tijd waarin, volgens de volksverhalen, de geesten de wereld van de levenden kunnen binnendringen. Voedsel zette men bij deuren om de zwervende doden te vriend te houden. Jongeren trokken in processies door dorpen met maskers of zwartgeschilderde gezichten.

                  Zulke optochten, bedelfeesten, al of niet voorzien van boemanfiguren bestonden door heel Europa, van St. Martins day tot Krampusnacht. In Nederland, volgens godsdienst-almanakken uit 1700, van november tot en met Driekoningen in januari. In Parijs op de naamdag van Sint Nicolaas, meldt een stratenboek uit 1843, compleet met een anecdote, dat de processie met saters en duivels in 1525 werd ingeperkt.

                  Zelfs in het werk van de Amerikaanse schrijver Isaac Bashevis Singer duikt een ‘demon zwart als roet’ op, in een oud Pools volksverhaal dat zijn moeder hem als kind vertelde.

                  Vandaag vinden we sporen van deze tradities over de hele wereld. In Halloween, in Día de Muertos, in Sint-Maarten, in Sinterklaas, Oudejaarsavond. Waarschijnlijk ook in Up Helly Aa en dan ken ik ze ongetwijfeld niet allemaal. Telkens krijgen oudere componenten nieuwe betekenissen. In het ene feest, tijdperk of locatie ligt de nadruk meer op het verjagen van boze geesten, in het andere meer op het delen van voedsel.

                  In 1850 geeft het prentenboek van schoolmeester Schenkman een nieuwe draai aan het oude Nederlandse Sint Nicolaasfeest. Hij maakt Sinterklaas wat vriendelijker dan de man was en vervangt de helper die in sommige streken met Sinterklaas optrad. Daarmee krijgen de "met belagchelyke fprongen", "zwart fmeerfel" en "op allerleye wyzen verklede" jongeren die langs de deuren gaan een nieuwe rol.

                  De helpers en beltrekkers, die lokaal een eigen uiterlijk en eigen naam hadden, maken plaats voor ‘Zwarte Piet.’ Een figuur die in elke nieuwe uitgave van dat boek steeds meer uiterlijke kenmerken krijgt van een Afrikaanse slaaf of Moorse page. Oorringen, afropruiken, rode lippenstift en schminck tot in de haargrens tref je niet in publicaties voor 1850.

                  Met het boek van Schenkman is de trend ingezet die vandaag op weerstand stuit.

                  Ik heb de uitwassen van Schenkman's trend zelf gezien en gehoord op het schoolplein: MR-leden, toch vaak prominenten in een school, mogen tegen een klein jongetje met een Surinaamse grootouder zeggen ‘Jij hoeft je niet te schmincken, want jij bent al zwart.’ Voor mij destijds reden om een andere school voor jongste dochter te zoeken: het MR-lid noch het schoolhoofd bleek aanspreekbaar. Reactie schoolhoofd: Ja, dat [MR-lid] is de doelgroep van onze school. Prima, ik hoor kennelijk niet tot de doelgroep.

                  Ook nu nog maken vriendinnetjes van mijn dochter mee dat ze worden uitgescholden voor ‘Zwarte Piet’ Gelukkig treedt de (middelbare) school van mijn dochter daar tegen op.

                  Dit soort gedrag heeft niets met een ‘Kinderfeest’ te maken. Dit brengt dat hele kinderfeest hooguit schade toe. Het sluit immers bepaalde kinderen uit van het feestgevoel.

                  Misschien vinden we —net als Schenkman wellicht?— de oorspronkelijke winterboemannen die met de Decemberfeesten verweven waren, te griezelig. Zien we de Goedheiligman liever in gezelschap van èchte mensen, dan van bezworen demonen of levende doden. Prima. Maar daarmee we hoeven het pad dat hij insloeg niet te blijven volgen.

                  De Europese folklore is rijk genoeg om te kunnen putten uit een veelheid van winterboemanfiguren. Overal maakt de folklore melding van roet. Roet van geestbezwerende vuren, roet uit de hel, roet uit de schoorsteen. Ontstof de oorspronkelijke winterboeman, zoek in oude gravures, prenten en verhalen en kies —samen— een andere figuur.

                  Dat zal het complete Sinterklaasfeest ten goede komen.

                  En wie er dàn nog niet mee kan leven?
                  Tja.
                  Vraag asiel aan, ergens ver weg.

                  Er is ongetwijfeld een land te vinden waar de redelijkheid nòg verder te zoeken is en tradities nooit verder terug gaan dan de 19e eeuw.

                  [ Samenvatting: De op een Afrikaanse slaaf gelijkende Zwarte Piet deed zijn intrede pas in 1850. Er is duizenden jaren oud materiaal in de Europese folklore om een prachtige nieuwe, oudere Zwarte Piet —of hoe je hem ook noemen wil— uit samen te stellen. Sterker nog: de traditie is altijd aan veranderingen onderhevig geweest. Tot 1850 was de enige constante erin, de overwinning van de levenden op de doden. ]

                  [reacties]

                  Soot Face is older than a picture book from 1850

                  19 november 2019 23:43




                  [ This article in Nederlands ]

                  In ancient and pre-Christian Europe, black was the color of death. "Ater" in Latin does not only mean black, but also ominous. The word is related to "atrocity". Black was the color of the underworld, of devils and demons.

                  The Slavic people knew the black Chernobog. In Scandinavian folklore, the black ‘Draug’ existed before the year 1000. They were the dead who escaped from their graves. Blackened under the influence of decomposition, they harassed the living with their supernatural powers.

                  The living could appease the dead with rituals. To begin with the funeral of the deceased himself. In the report of Ibn Fadlan from 921 we read how the Volga Vikings dress their — blackened — dead captain a few weeks after his death, in Byzantine side with golden knots, to burn him — surrounded by food, a dead dog, a chopped up horse and a brutally murdered girl — together with his ship.

                  Traditions like this disappeared under the influence of Christianity.
                  Fortunately — if I may say so.

                  However, the Feasts for the Dead still existed for centuries around the transition to winter. The time when, according to folk tales, the spirits could invade the world of the living. Food was put at doorsteps to appease the roaming dead. Young people paraded in processions through villages wearing masks or black-painted faces.

                  Such parades existed throughout Europe and survived the end of the Middle Ages. Groups of youngsters dressed up as Bogeyman-like figures, paraded in the streets, begging for food, on holy days like St. Martins day or Krampus night. In the Netherlands, according to religious almanacs from 1700, from November to Epiphany in January. The British Isles were familiar with the tradition of Mummers and Guisers during this season, that can be traced back to 1296. In Paris these parades took place on Saint Nicholas' name day reports a French book in 1843. It specifically mentions that the procession with youngsters dressed as satyrs and devils was curtailed in 1525.

                  Even in the work of the American writer Isaac Bashevis Singer, a ‘demon black as soot’ appears in an old Polish folk tale that his mother told him as a child.

                  Today we find traces of these traditions all over the world. In Halloween, in Día de Muertos, in Saint Martin's day, in Sinterklaas, New Year's Eve. Probably also in Up Helly Aa — and I undoubtedly didn't mention them all. Older components get new meanings over the years. In some festivals, eras or locations, the emphasis is more on warding off evil spirits, in the others more on sharing food in poor winter times.

                  In 1850 the picture book of schoolmaster Schenkman gives a new twist to the old Dutch Sint Nicolaasfeest. His Sinterklaas became a bit friendlier than he was before and he replaced the helper, who occured with Sinterklaas in some areas. With this, the youngsters who went from door to door, being absurdly dressed, making weird moves, with faces full of black soot, got a new role.

                  The helpers and callers, who locally had their own appearance and name, made way for ‘Zwarte Piet.’ A figure that appeared in every new edition of his book more and more like an African slave or Moorish page. Large gold earrings, afro-style wigs, red lipstick and full blackface makeup cannot be found in publications older than 1850.

                  Schenkmans book started a trend that meets with protests today. Well: since 1930 already.

                  I have seen and heard the excesses of Schenkman's trend in the schoolyard: school-parent-council-members, often prominent in a school, were allowed to say to a little boy with a Surinamese grandparent 'You don't have to paint your face, because you're already black.' For me at that time, reason to look for another school for the youngest daughter: neither the SPC-member nor the headmaster could be addressed against. Response from headmaster: Yes, that [MR member] is the target group of our school. Great, thanks: apparently I don't belong to your target group.

                  Even today, my daughter's girlfriends are being called names: "Zwarte Piet". Fortunately, my daughter's school punishes such behaviour.

                  This kind of behaviour has no resemblance whatsoever with "a children's festival". This behaviour will simply damage that entire festival. After all, it excludes certain children from the party mood.

                  Perhaps we — like Schenkman did? — find the original Bogeyman figures that were intertwined with the December festivals too creepy. Perhaps we prefer to see our ‘Good Saint’ in the company of real people rather than demons, satyrs or living dead. Fine. But to achieve that, we do not have to keep following the path Schenkman took in 1850.

                  European folklore is rich enough to draw on a multitude of winter Bogeyman figures. Many old publications mention soot, as you can read in the references. Soot from the bonfires that to ward off evil spirits, soot from hell, soot from the chimney. So, dust off the original winter Bogeyman, search in old engravings , prints and stories and choose — together — another figure.

                  That will benefit the entire Sinterklaas party.

                  And for those who still can't find peace with a new old Winter-bogeyman a.k.a. Soot Piet?
                  Well.
                  Apply for asylum somewhere far away.

                  There is undoubtedly a country where even less rationality exists and where traditions will never go further back than the 19th century.

                  [ Summary: The ‘Zwarte Piet’ character with the appearance of an African slave, did not occur until 1850. European folklore contains enough medieval narratives to compile a beautiful new, older ‘Zwarte Piet’ — or whatever you want to call him. In fact, the tradition has always been subject to change. Untill 1850, the only unchanging factor in it, was the victory of the living over the dead. ]

                  [reacties]

                  Rogier Schravendeel naar Erbil en Noord-Syrie

                  12 oktober 2019 16:41


                  Vandaag vertrekt (oud-collega) Rogier Schravendeel naar Erbil en Noord-Syrië.

                  In dit interview met de Amsterdamse zender Salto TV legt Rogier het doel van zijn reis uit: ‘Ik vertrek naar Erbil, met de bedoeling in Noord-Syrie de Nederlandse kinderen op te halen in de gevangenen-kampen. [..] Er dreigt daar een nieuwe oorlog, nu Turkije Noord-Syrië binnenvalt, [...] de kans bestaat zelfs dat ISIS weer aan de macht komt. [...] Als we ze nu niet gaan halen, wordt het toezien hoe die kinderen daar creperen.’ (8min.)

                  Rogier houdt een blog-dagboek bij van deze reis.

                  Ik hoop op goed nieuws. De situatie in Noord Syrië is verschrikkelijk, en ik vraag me af hoe ‘de wereld’ de aanstaande humanitaire crisis daar gaat ..eh... ja wat, goedpraten??

                  Rogier Schravendeel is in elk geval een moedig mens, die niet toeziet bij het nieuws, maar zèlf iets onderneemt. Heel veel geluk en succes gewenst, Rogier!

                  [reacties]

                  Complete kalender 2020

                  7 september 2019 16:31


                  Dit jaar is hij extra vroeg klaar — de complete printbare kalender voor 2020. Ik was er al in juni aan begonnen ;-)
                  Vandaag heb ik de laatste nieuwe plaatjes getekend — elk jaar komen er weer nieuwe bij: Leidens Ontzet een eigen plaatje, de "Dag van de Leraar", de Gentse Feesten, Pi-dag ;-) Als het goed is, staan de meeste feesten die Nederland en België viert er in.

                  Voor de goede orde: licentie: CC-BY-NC-ND. Gebruiksaanwijzing: printen op A4, en met magneetjes op de ijskast hangen :-)

                  Wie de complete PDF van 34,1 MB met alle twaalf maanden te groot vindt, kan de afzonderlijke maanden als losse PDF (± 2 à 5 MB per A4-vel) downloaden: januari | februari | maart | april | mei | juni | juli | augustus | september | oktober | november | december 2020.

                  En wie geen PDF kan of wil printen, kan de afzonderlijke maanden als JPG (± 500 KB per A4-vel) downloaden: januari | februari | maart | april | mei | juni | juli | augustus | september | oktober | november | december 2020.

                  Veel plezier met plannen, afstrepen of invullen :-)

                  [reacties]

                  Een van mijn Oma's tieners

                  10 augustus 2019 15:31


                  Op de dag dat ik werd geboren, had mijn Oma nog zes tieners in huis. Ik was het oudste kleinkind, kind van mijn Oma's oudste dochter, de jongste van mijn tiener-ooms was 10, en de oudste 19.

                  Mijn herinneringen gaan zó ver terug, dat ik me wel eens eenzaam voel als mensen beweren dat het onmogelijk is: herinneringen hebben vanaf je tweede levensjaar.

                  Voor mij zijn de oude filmbeelden in mijn hoofd werkelijkheid: ik kan me de kleine broertjes van mijn moeder nog herinneren als de tieners die ze destijds waren. Hele meneren al, in mijn ogen, dat zeker. Tafel-tennis speelden ze, in Oma's garage. En memory, aan Oma's eettafel, waar altijd zo'n perzisch tapijt op lag. Om al die jongens aan die lange tafel een plek te geven, stond er een vaste hoekbank langs de muur, met glad-rode bekleding. Handig, want daar paste ook een extra kind bij, vriendjes, of een van de kinderen van mijn Opa's broers, die in hetzelfde dorp woonden.

                  Als ik zo over hen vertel, lijkt het of ze allemaal op elkaar leken. Alsof ze bijna inwisselbaar zouden zijn geweest. Absoluut niet. Mijn moeder heeft geen twee broertjes die op elkaar lijken, evenmin als mijn vader twee zussen heeft die op elkaar lijken. Nauwelijks van uiterlijk, en vrijwel niet in karakter, al hadden ze allemaal een zekere zonnige humor over zich. Maar misschien had dat ook te maken met de tijd en de leeftijd.

                  Eén van de broertjes blonk uit in dat gevoel voor humor.
                  «Kijk! Daar staat de wolkenfabriek!» riep hij als we langs een hoge schoorsteen reden.
                  In zijn eerste 'lelijke eend', volgens zijn broertjes zó verroest dat de stoelen nog 'ns door de vloerplaat zouden zakken — iets wat ik als 3, 4-jarige een griezelige gedachte vond — reden we door de polder. Raampjes naar beneden geklapt, de wind door je haar en zicht over eindeloze, zonovergoten weilanden. Bij elke voorbijganger stak hij zijn hoofd uit het raampje: «Hé! Hallo! Jij daar!»
                  «Wat?»
                  «Je hebt een tas op je rug!»
                  «Huh!?»
                  «Ja, ik wou effe dat je het wist: een tas op je rug!»
                  Mijn zusje en ik kwamen achterin de auto dan niet meer bij.

                  Met mijn Opa hield hij vrolijke gesprekken over de cryptogrammen in de krant. Mysterieuze vraagstukken, waarbij ik nooit de oplossing kon bedenken.
                  Eén ervan is me altijd bijgebleven, ik hoor het hem nog zeggen: «Vrucht met een oneffen kantje.... Rara wat zou dat zijn....? »
                  «Braam!»
                  Schaterlach.

                  Later trok er een schaduw over hem. Ik heb nooit precies begrepen waarom, al vermoedde ik dat het te maken had met het ongeluk van mijn Oma. In de zomer van 1974 ontplofte de boot van mijn Opa. Mijn Oma was de enige die tijdens het tanken aan boord was gebleven. Mijn Ooms en Opa stonden op de kant en wisten haar uit de vlammenzee te trekken, maar de derdegraads brandwonden had ze toen al opgelopen.

                  Net zoals hij vereeuwigd is in de foto bij het wrak, uit krantenartikel van die dag — de jongen met die krullen, de derde van links, naast mijn Opa, die ik herken in de middelste persoon in de foto — bleef er na het ongeluk een schaduw over hem hangen.

                  Natuurlijk, hij was nog altijd ad rem, geestig, scherp met z'n cryptogrammen, ondernemend, vakanties, reizen, werk. In zijn voorkomen nog altijd een soort kruising tussen Rutger Hauer en André van Duin. Maar er was iets veranderd. Ergens brandde een lampje minder, en dat lampje ging, wat hij ook aan goeds, vrolijks en optimistisch ondernam in zijn leven, niet meer aan.

                  Een ander viel het misschien niet op. Maar mij, met mijn vier-dimensionale beeld, waardoor mijn ooms in mijn hoofd óók die tieners van mijn Oma bleven, viel het op. Alsof hij nog maar met één helft van zijn gezicht lachte — terwijl ik hoopte dat hij ooit weer voluit zou lachen.

                  Zeventien dagen geleden is de Oom die mijn zusje Petra haar lievelingsoom noemde, opgenomen in een hospice. Met een ongeneeslijke ziekte, die op zich operabel was, ware het niet dat hij een hartkwaal bleek te hebben, die de noodzakelijke operatie onmogelijk maakte.

                  Bij elk telefoontje denk ik......

                  [reacties]

                  Ergens in een uithoek van het web

                  10 augustus 2019 15:30


                  [ Naschrift bij het volgende stukje: ik schreef het stukje dat ik zo zal posten al een week geleden. "Tien dagen" is inmiddels "zeventien dagen." Onder familieleden woedt vaak een strijd over privacy, de ene helft zet “alles” op Facebook en de andere helft gruwt daarvan. Maar lieve Mensen, hierin staan géén namen, en dit is geen Facebook. Dit is een uithoekje van het web, zoals dat Gallische dorpje, waarover ik vroeger las in de stripboeken van ...de tieners van mijn Oma ;-} Een uithoek, zònder Marketeers, Analytics, Trackers of Tracers, met een select groepje lezers, en slechts één bedoeling: delen wat en wie in mijn gedachten is. ]

                  [reacties]

                  Boom en Bijlsma

                  10 juli 2019 19:41


                  1200px_boomsnoeien_10jul19.jpg

                  Onder het mom van 'plaatjes spreken luider dan woorden' even een groot kiekje van het fantastische werk dat Dave Bijlsma en zijn team hier vandaag hebben geleverd :-)
                  De Italiaanse Populier had —ondanks zijn van nature smalle vorm— al schade gemaakt aan het dak van de buren, dus er MOEST echt gesnoeid worden. De 3e poging (eerdere pogingen strandden in het weer en geparkeerde auto's van buiten de wijk) is geslaagd.
                  Bijlsma krijgt vast vaak te horen nomen est omen — al werkt hij met een zaag, en zeker niet met een (botte) bijl ;-) Anyway, Thnx Dave, Herman en Bas, geweldig werk!

                  [reacties]

                  Extra kalenders 2019 (3)

                  2 juni 2019 15:37


                  [ Naschrift bij maart 2019: ]
                  Extra kalenders online: juli (PDF), augustus (PDF) en september (PDF).
                  Ook als kleinere JPG (± 450 KB per A4-vel) zijn deze 3 maanden te downloaden: juli als Jpeg, augustus als Jpeg en september als Jpeg.

                  De printbare kalenders voor oktober-december zijn qua dagen klaar, alleen zitten nog niet alle (jaarlijks verschuivende) feestdagen en evenementen er in... ;-)

                  [ 6 september 2019: ] Hier zijn ze: Oktober: oktober als Jpeg en oktober als Pdf | November: november als Jpeg en november als Pdf | December: december als Jpeg en december als Pdf

                  En alvast fijne feestdagen gewenst!

                  [reacties]

                  Hilarische Scam Baiting filmpjes van Kitboga

                  4 april 2019 15:25


                  Laatst zocht ik naar de achtergrond van een virus, dat mijn vader op zijn computer had ontdekt. Gelukkig was mijn vader niet in zo'n telefoonnummer-popup-scam getrapt.

                  Daarin krijgen mensen een virus-venster te zien, dat mensen vraagt om een telefoonnummer ‘van Microsoft’ te bellen. Achter zo'n telefoonnummer zitten vervolgens oplichters, die hun slachtoffers met uiteenlopende babbel- of hacktruuks —altijd in gebrekkig Engels— geld afhandig maken.

                  De vrolijke kant van deze zaak is de dolkomische tegenbeweging: Scam baiting. YouTubers die deze nummers moedwillig bellen, eindeloos aan de praat houden, en daar onbetaalbaar grappige filmpjes van maken. Waarmee ze dan meteen mensen waarschuwen tegen deze vorm van oplichterij en laten zien hoe wreed deze oplichters schreeuwen tegen in tranen uitbarstende ouderen.

                  De meestgetalenteerde Scam Baiter is waarschijnlijk Kitboga, met zijn Grandma Edna en meer 'Mai Kroosoft' in gesprek met 'Grandma Edna' Hilarisch! Beter gezegd: verslavend grappig, razendknap zoals Kitboga van accent kan wisselen en allerlei verschillende karakters kan spelen ;-)

                  De aanleiding blijft triest, het besef dat er dagelijks mensen zijn die hierdoor flinke bedragen kwijtraken. Maar deze manier van waarschuwen en oplichter-ondermijnen: topvermaak!

                  [reacties]

                  Printbare kalender 2019 (2)

                  21 maart 2019 16:02


                  Sorry lieve Lezers/Kalendergebruikers — met name Juf Manon en haar klas 1/2C — het stond bovenaan mijn To-Do-lijstje ;-) En dan ‘raken’ er telkens weer urgente dingen onder... ;-) Hier zijn in elk geval de komende drie maanden: april (PDF), mei (PDF) en juni (PDF) met weer zoveel feestdagen als erin pasten.
                  Ook als kleinere JPG (± 450 KB per A4-vel) zijn deze 3 maanden te downloaden: april als Jpeg, mei als Jpeg en juni als Jpeg.

                  [Naschrift 2 juni:]
                  Ook downloadbaar / printbaar zijn: juli (PDF), augustus (PDF) en september (PDF).
                  Ook als kleinere JPG (± 450 KB per A4-vel) zijn deze 3 maanden te downloaden: juli als Jpeg, augustus als Jpeg en september als Jpeg.

                  Oktober: oktober als Jpeg en oktober als Pdf | November: november als Jpeg en november als Pdf | December: december als Jpeg en december als Pdf

                  En alvast fijne feestdagen gewenst!

                  [reacties]

                  Wachten op nieuwe getuigen: Leaving Neverland

                  15 maart 2019 14:36


                  Michael Jackson Michael Jackson
                  Wat een aanbidding... ’ dacht ik afgelopen zomer, op de terugweg van de vakantie.

                  Had mijn zusje nou maar langgenoeg geleefd, om deze fenomenale uitzending mee te maken...’
                  Meer nog dan bij de #MeToo-beweging bekroop me die gedachte bij het zien van de documentaire Leaving Neverland.

                  In zorgvuldige minuten, vier uur lang, maakt de docu duidelijk hoe kinderharten gewonnen worden: geraffineerd, stapje voor stapje, hoe ouders op afstand gezet worden — en hoe het verraad in zo'n ‘bijzondere vriendschap’ levens van slachtoffers verwoest.

                  Ironisch genoeg, vraag ik me tegelijkertijd af of Petra de aantijgingen geloofd zou hebben, en belangrijker: of ze de docu van Dan Reed überhaupt zou hebben willen bekijken. Als fan van Jackson's muziek, was ze destijds stellig overtuigd dat de ouders van Jordy Chandler op geld uit geweest waren.

                  Zelf was ik minder overtuigd van Jackson's onschuld, al helemaal niet meer na "the 2005 Allegations", die Petra niet meer meemaakte. Zelfs de blogs die probeerden Jackson ‘vrij te pleiten aan de hand van feiten’ wierpen daarmee eerder licht op perverse kanten van Jackson's gedrag.

                  Op Twitter klinken de argumenten vooral als: LEUGENS want MJ betekende ZOVEEL voor muziek/de mensheid/mij persoonlijk. Gelukkig hoef ik die niet meer te ontrafelen, Meredith Greer legt uit: Michael Jackson kan tegelijkertijd pedofiel en popgenie zijn.

                  Ik ben benieuwd naar het vervolg. Durven andere slachtoffers nog naar buiten te treden na de haatstortvloed die Robson en Safechuck over zich heen krijgen? Zal de tabloid-pers Jordy Chandler en Gavin Arvizo opsporen? Of weet Dan Reed hen te bereiken voor een even respectvol interview als Leaving Neverland? Wat betekent dit voor de kinderen van (ik plaats hier in gedachten een vraagteken) Jackson? Klaagt de familie Jackson HBO aan wegens smaad? Zo ja, wat oordeelt de rechter?

                  Het proces tegen dr. Conrad Murray, de cardioloog die Jackson in 2009 per ongeluk ombracht, was al buitensporig bizar. Wie zich ooit verveelt, kan alle 23 proces-dagen op YouTube bekijken ;) Ik kan me best voorstellen dat de fans zeggen: laat de man in vrede rusten. Aan de andere kant........ Wat heeft de peilloze populariteit van Jackson een ruimte geboden aan kinderleed waarvan we de omvang nog lang niet kennen.

                  Voor wie er klaar mee wil zijn, komiek Kyle Dunnigan spoorde Jackson op en plaatste diens reactie op YouTube: Michael Jackson responds to Leaving Neverland HILARISCH! ;)

                  En wie alles gemist heeft, hier een samenvatting: Opvallendste elementen uit nieuwe docu over Michael Jackson | RollingStone: ‘Leaving Neverland’ Will Leave You Shellshocked | Oprah Winfrey After Neverland (interview met Reed, Robson en Safechuck) | The Independent: MJ abuse claims: Timeline of allegations | Louis Vuitton en Starbucks distantiëren zich van Jackson | 'Kindermisbruik is qua omvang en impact een epidemie' | Hulpinstanties ontvangen honderden misbruikmeldingen na Jackson-docu

                  [reacties]

                  De ontstaansgeschiedenis van internet is te actueel om XS4ALL te liquideren

                  26 januari 2019 14:56


                  kaartje

                  Dat het internet vandaag in de greep is van techreuzen met groot geld, van manipulatie middels analyse van je internetgebruik, van desinformatie, van wereldwijd groeiende overheidscensuur, van terreurtrollen en you name it, het is allemaal oud nieuws. Gesneden koek. Wie twijfelt, kan Jan Kuitenbrouwer, Het einde van de cyberdemocratie nalezen.

                  Dat ik me over het Nederlandse internet weinig zorgen maakte, was te danken aan XS4ALL, de provider die vanaf de oprichting is blijven waken over privacy, veiligheid en vrije internettoegang. KPN wilde dit ‘Kennisbolwerk’, zoals een collega van KPN-Planet XS4ALL typeerde, graag incorporeren. Zo werd XS4ALL in 1998 het dochterbedrijf van KPN, dat eerste klas internet leverde. Veilige techniek, malware-filters, ach, ik kan een hele lijst opnoemen, maar u kunt 'm ook elders nalezen. XS4ALL, de waakhond van het Nederlandse internet, staat niet als stuurman op de wal, maar midden op het speelveld. Een betere plek kan een internet-waakhond-met-voorhoede-technologie niet hebben.

                  Toch breekt nu het moment aan dat het Grote Geld een einde maakt aan XS4ALL. De fris-aangetreden CEO van KPN, Maximo Ibarra, moet miljarden ‘vrijspelen’ om te investeren.

                  En hoe doe je dat, miljarden vrijspelen? Simpel: gewoon liquideren, die internet-waakhond. Hebben we in Colombia en Italië ook niet. En die ± kwart miljoen klanten van XS4ALL mogen best veel blijven betalen, maar dan voor ordinaire service onder de vlag met het KPN-blob-logo.

                  Ik ben overtuigd dat wij hier thuis niet hetzelfde internet zullen hebben zodra XS4ALL is ontmanteld. Dat kan niet. Ibarra ‘speelt zijn miljarden niet vrij’ als er niet iets verdwijnt uit het pakket internet pro, glasvezel, vast IP, IPv6, stabiele webserver thuis, dnssec, shell-account, data-only-kaart, supergoede spam-filter, malware-filter, TV op telefoon, overal thuis wifi, uitstekende helpdesk. Zo simpel is het.

                  Natuurlijk, je kunt denken: ‘Prima, gun Ibarra zijn miljarden. Voor mij volstaat KPN-service.’ Zo zullen vast veel klanten van XS4ALL de techniek wel gebruiken, zonder de naam ervan te kennen, zoals veilige DNS-filtering, IPv6 of wifi-versterking. Je merkt het pas als het er niet meer is, zoals op vakantie in Wallonië ;-}

                  Helaas wint het grote geld vaak :-/

                  Maar wieweet, helpt het om de petitie te ondertekenen. Als u zelf geen klant bent, teken dan voor de waakhond van de cyberdemocratie.

                  [reacties]

                  Printbare kalender 2019

                  1 januari 2019 23:57


                  Afgelopen weken lukte het me niet om de kalenders te maken die ik elk jaar teken. Maar de dagen tikken verder — en ik overwoog al om er een te kopen. Of op z'n minst een lege kalender te maken, met alleen cijfers op witte vlakjes, zodat ik onze afspraken weer in de keuken overzichtelijk bij elkaar had.

                  Een aardige mail van een lezer-kalender-gebruiker trok me over de streep om toch alvast de eerste drie maanden van het jaar af te maken :-) Hier zijn dus januari als PDF, februari als PDF en maart als PDF. Ook als kleinere JPG (± 450 KB per A4-vel) zijn deze 3 maanden te downloaden: januari als Jpeg, februari als Jpeg en maart als Jpeg.

                  [ update ] Het tweede kwartaal is er ook: april (PDF), mei (PDF) en juni (PDF) met weer zoveel feestdagen als erin pasten.
                  Ook deze zijn als kleinere JPG (± 450 KB per A4-vel) te downloaden: april als Jpeg, mei als Jpeg en juni als Jpeg.

                  Het derde kwartaal: juli (PDF), augustus (PDF) en september (PDF).
                  Ook als kleinere JPG (± 450 KB per A4-vel) zijn deze 3 maanden te downloaden: juli als Jpeg, augustus als Jpeg en september als Jpeg.

                  Het vierde kwartaal: Oktober: oktober als Jpeg en oktober als Pdf | November: november als Jpeg en november als Pdf | December: december als Jpeg en december als Pdf

                  En alvast fijne feestdagen gewenst!

                  [reacties]


                      RSS  php-icon © mailto: Jolie, 2002, 2015