Homepage Jolie
In Memoriam Petra, mijn zusje
portretje jolie
                  webcam in de kelder

                  Volwassen!

                  13 mei 2020 07:47


                  slingers, 18

                  Volkomen begrijpelijk: noem mij niet in je weblog. Vandaag maak ik toch een bescheiden en zo-anoniem-mogelijke uitzondering op die regel. Van harte gefeliciteerd met deze bijzondere verjaardag, en vooral: gefeliciteerd met JEZELF en alles dat je bent, kunt, doet, bereikt hebt — en dat in een tijdsgewricht met inmiddels de tweede wereldwijde crisis, die ook jongeren niet in hun koude kleren is gaan zitten.
                  emoji_heart.jpg emoji_party.jpg

                  [reacties]

                  Gestekte roos krijgt knop

                  4 mei 2020 16:09


                  Kijken of het kan — zo zou ik mijn tuinwerk beschrijven. Dus toen de buurvrouw vroeg of onze roos de kamperfoelie-heg tussen onze tuinen kon bereiken, dacht ik: misschien kan ik hem stekken?

                  Afgelopen jaar lijkt het gelukt. Eén van de stekken krijgt dit voorjaar een bloemknop — zie linker foto :-) Nu nog goed blijven water geven, want de grond is daar extra zanderig.

                  Of het heeft geholpen weet ik niet, maar ik heb de biologische Maria Thun's zaaikalender gebruikt om een goed stekmoment uit te kiezen. Het is hoedanook leuk om te zien dat tuinierwerk iets oplevert :-)

                  [reacties]

                  10 jaar voor Miesje de schildpadpoes

                  2 mei 2020 12:18


                  Ze heeft een wat apart karakter, dat er niet beter op werd met de emmers water die een vroegere buurvrouw over haar heen gooide. Ze heeft wel iets gehouden van de nieuwsgierige kitten-die-achter-de-TV-kijkt-waar-de-bal-is-gebleven, maar waag het niet om haar rug aan te raken.

                  Toch is ze aanhankelijker dan je bij de eerste je-gooit-toch-geen-water-over-me-sis denkt. Zo heeft ze na de verhuizing van het bedrijfspand tegenover ons, nog weken bij het raam ‘waarachter haar vrienden werkten’ gezeten. We konden haar niet uitleggen dat Independer verhuisd was ;-}

                  Uitleggen dat ze vandaag 10 jaar geworden is kan ook niet. Net als het haarzelf niets zegt, dat Schildpad-katten geluk zouden brengen, of een uitgesprokener karakter zouden hebben.

                  Hoe dan ook: Op je gezondheid, Miesje! :-)

                  [reacties]

                  Het manuscript is klaar!

                  25 april 2020 22:46


                  Wat kun je tijdens een steeds zomerser lockdown beter lezen dan een spannend boek over een 36-jarige jongen in een Venezolaanse gevangenis-bendeoorlog?

                  Bijna 5 jaar werkten Peter Gumbmann en ik eraan. Aan het waargebeurde verhaal van Peter's gevangenistijd: Agua Verde — Vast in Venezuela.

                  De allervroegste lezers hier, herinneren zich misschien nog het blog over Peter dat hier, in 2000-2002, draaide. Gelukkig keerde Peter heelhuids terug, en haalde ik zijn brieven offline.

                  Op de site over het manuscript kun je alvast pagina 192-193 lezen – waarschuwing: scène met gevangenisgeweld.

                  Nu hoop ik dat we voor dit boek een uitgever kunnen vinden. Een echte, geen vanity. Natuurlijk, POD kan altijd nog. Als alleen wijzelf en naaste vrienden laaiend enthousiast zijn ;-)

                  Afgelopen dagen (weken) heb ik keihard gewerkt om het project af te ronden. Ruim 1340 alinea's opnieuw herschreven of gewist. Het manuscript teruggeknipt van 118.000 woorden naar 113.000 woorden. Pagina's opmaken, omslag-suggesties en de info-site maken. Hieronder –nu– alleen nog de inhoudsopgave. Tijd voor wat rust! :-)

                  Hoofdstuk: pagina:
                   IEnkele vragen voor u 7
                   II Ruimte zat hier 23
                   III Señora Dulce Rivera 47
                   IV Een nieuwe...! 59
                   V Triple Teta 77
                   VI IJzerzaag 97
                   VII Tien jaar 115
                   VIII Plek bij het luik 131
                   IX Iedereen betaalt apoyo 151
                   X Agua verde 171
                   XI Was hij nog niet dood genoeg? 187
                   XII Praten is slecht voor de gezondheid 205
                   XIII Kerst in San Antonio 229
                   XIV Een gitaar en een bugaloo 247
                   XV Hongerstaking 273
                   XVI Het is míjn televisie 291
                   XVII Maagzweer op Canada Day 309
                   XVIII Er is één Heilige Schrift 329
                   XIX Bakkersdoos met donuts 349
                   XX Mijn cantina 367
                   XXI Pak je spullen! 383
                   Epiloog 395

                  [reacties]

                  Ravage Amperestraat

                  19 april 2020 20:29


                  We zijn er vrijdag even langsgefietst, langs de 11 april afgebrande sigarenfabriek.

                  Zo close-up als de foto's van Bastiaan Miché heb ik het niet kunnen fotograferen, maar het is duidelijk dat de Gemeente hier veel werk aan zal krijgen. Of restaureren nog een optie is, zal een bouwkundige moeten beoordelen.

                  Nu maar hopen dat de Gemeente bij nieuwbouw niet kiest voor het zoveelste Blokkendoosje-Dat-Op-Dudok-Moet-Lijken ;-}

                  [reacties]

                  kattenpoep op de apenrots

                  13 april 2020 11:00


                  Er heeft een kat gepoept in de tuin van een alfaman.

                  U kent hem wel, De Alfaman.
                  Woorden als Voorzitter, Medebeheerder en, ik citeer letterlijk inclusief kapitalisatie en woordspatie: ‘Toezichthouder bij Programma beleid bepalend Orgaan’ pronken op z'n profielen. Iedereen kent hem van berichten als Bingo! Klaverjassen! Frituurolie! Wat zou een buurtweb zijn zonder een spil als de alfaman.

                  Maar nu heeft hij zijn tuin volgelegd met siergrind. Een dikke laag fijn, grijs grit, waar niets meer in groeit. En waar katten uit de wijde omgeving een kattenbak in herkennen.

                  Verschrikkelijk natuurlijk, die stinkende poep. Zoiets leidt meteen tot een flame-war tussen katten-haters en katten-liefhebbers.

                  Aan mij is weinig ‘alfa’ — op een gymnasium-alfa-diploma na, maar dàt doet een mens niet stijgen op de apenrots.

                  Toch kon ik het niet laten om de alfaman te wijzen op iets dat in de eerste 86 reacties ontbrak: Katten herkennen hier een kattenbak in.

                  Het zal me niet in dank worden afgenomen.
                  Uiteindelijk blijven we primaten. Ook in web-discussies. Wie hoog op de ladder staat krijgt bijval als hij roept dat hij ‘zich genoodzaakt ziet om maatregelen te nemen.’

                  En dan mag de lezer bedenken wèlke ‘maatregelen’ de alfaman voor ogen heeft.

                  Maar ik blijf erbij. Om het in Ed's eigen woorden te zeggen: ‘..is het een kattenbak geworden.’ I rest my case.

                  [reacties]

                  Brand, voormalige sigarenfabriek

                  11 april 2020 19:40


                  Dat je denkt "Wat zit iedereen toch gezellig te barbecuen!" en er eigenlijk in de verte een voormalige sigarenfabriek in brand staat.

                  Zonde, volgens mij was het monument in gebruik als bedrijfsruimte.

                  P.S: 19u44:

                  [reacties]

                  immuniteitskaart

                  10 april 2020 11:48


                  Fake_immuniteitskaart

                  Ik photoshop er vast één ;-) dacht ik twee weken geleden: een immuniteitskaart.

                  Helaas. Inmiddels zijn er studies die vraagtekens plaatsen bij de gedachte dat iedereen na een covid-infectie immuun is voor het virus. Marion Koopmans hierover in EosWetenschap: ‘We moeten niet het signaal afgeven dat mensen die al geïnfecteerd zijn geweest, de social distancing maatregelen niet meer hoeven na te leven.

                  Jammer. OK, gelukkig ontdekt de wetenschap dit vóór we met z'n allen met een test —hoe betrouwbaar zijn die eigenlijk?— en een vrolijk plastic kaartje weer de deur uit gaan. Maar het is voorlopig een tegenvaller.

                  [reacties]

                  Ohja. Nieuwe regel op Twitter. Ik blokkeer iedereen die over de economie JAMMERT.

                  6 april 2020 23:14


                  En ik ga nu even niet Voorrekenen of Uitleggen waarom.

                  Wie last heeft van paniek om 'de economie,' kan IEXprofs lezen. Daar zijn al beleggingsstrategen die een sterk en duurzaam herstel verwachten in 2021. Wie daarvan niet verwacht mee te profiteren, moet nu toch ECHT 'ns op een andere partij stemmen. Zodat 'de economie' voortaan niet meer iets is waarvan een beperkt aantal mensen barstensrijk wordt over de rug van de rest.

                  Zo. En dan hebben we het nu weer over het feit dat er alleen al in NL, al meer mensen aan covid-19 zijn doodgegaan dan er bij de watersnood van 1953 zijn verdronken.

                  [reacties]

                  Dopluis en spam - die lust ik niet hoor Sam

                  5 april 2020 13:42


                  Mild jaloers lees ik verhalen van mensen die nu zoveel Nuttige Klussen verstouwen als ze maar kunnen vinden. OK, aanvankelijk ben ik als vleesgeworden Agent Orange 15 meter dopluis te lijf gegaan. Met een schaar hoor, dat u niet denkt dat ik gif gebruik. Maar daar kwam koorts tussendoor.

                  Gelukkig heeft Edwin iets aangepakt dat al jaren op de DOEN!-lijst stond: hier recaptcha installeren. En lieve Mensen, dat scheelt zo'n 10 spams per kwartier! De teller stond hier inmiddels op 1.180.000 spamberichten. Een gekmakende drempel bij blogschrijven: eerst de spams wissen.... en je daarna bedenken dat elk bericht dat je toevoegt weer een nieuwe lokdoos is. Even hardnekkig als wollige dopluis in een hedera-heg.

                  Enfin, de heg is boven de grond afgeknipt. De DOEN!-lijst is nog lang niet leeg, maar we kunnen weer blogstukjes schrijven ;)

                  [reacties]

                  Had, hebben of nog krijgen?

                  1 april 2020 15:25


                  thermometer
                  Fruit eten, (niet) lezen
                  Cuomo

                  Op 9 maart belde Edwin de huisarts, hij had twee dagen koorts, droge hoest en hoofdpijn. Bent u in China of Italië geweest? Nee? Dan is het gewoon griep.

                  Inmiddels heeft het hele huishouden min of meer ‘gewoon griep’ (gehad) —ik als laatste, net als in 2009 en in 2005 ;)

                  OK: Zonder testen is alles speculatie. Toch bekruipt me de gedachte dat Edwins ‘gewone griep’ de BoJo-variant van COVID-19 geweest is.
                  Tijdens Edwins hoestbuien keek ik wel 'ns op mijn horloge, en zag dat hoestbuien binnen een minuut alweer opkwamen. Hoest-from-hell, kan ik zeggen nu Edwins hoest, in 3 weken, is afgezwakt naar ‘eens per uur’.

                  Ook zag ik in de eerste week dat Edwin ziek was, dat hij grauw zag na traplopen. Door Edwins vitiligo viel dat me extra op, omdat ik in de witte plekken in zijn gezicht ineens blauw zag doorschemeren. Doodeng.

                  Maar nee, de huisartspraktijk was begin maart nog overtuigd: Hooguit mensen die in China of Italië geweest zijn, lopen kans op corona. En Edwin en L. waren ‘alleen maar’ door het hele land naar Open Dagen van allerlei universiteiten en HBO's geweest. Geen corona dus.

                  Inmiddels blijken er al in februari meer besmettingen zonder link met Italië, èn meer besmettingen met milde klachten te zijn geweest. Zoals Trouw kopt: Coronavirus heeft wellicht veel meer mensen besmet, en dat is goed nieuws. Inderdaad: hopelijk betekent dat immuniteit.

                  Nu mijn koorts ook na 2 dagen (eigenlijk: 5, vrijdag ook al verhoging) gezakt is, en mijn hoest niet zo erg lijkt te zijn als die van Edwin, ben ik voorzichtig optimistisch. Over onszelf dan. Want ik begrijp óók dat dit iets is dat je gemakkelijk onderschat. Zeker als de huisarts zegt: ‘gewoon griep.’

                  Laat iedereen die ‘gewoon griep’ heeft zich blijven isoleren, zolang we niet weten waarom dit virus bij sommige mensen, ook jonge, een dodelijke longontsteking veroorzaakt. Zeker zolang er geen vaccin of test is, we niet weten wie het heeft, heeft gehad, of wie het nog kan krijgen.

                  P.S.: dit stukje bevat een paar open deuren, maar ik dacht: er zijn vast méér mensen die zich afvragen “hadden we het, hebben we het of krijgen we het?” ;-)

                  [reacties]

                  Berenjacht

                  28 maart 2020 12:44


                  Berenjacht

                  Hoe voeg je zo'n beer toe aan de berenjacht-kaart? vroeg ik me net af. En wat bleek? De kaart is vol.

                  Niet getreurd, schrijven de makers: je kan natuurlijk gewoon een beer voor je raam zetten. Of de geestige kaart, waarin Nederland en België bedekt met beren zijn, op Google Maps bekijken (laden duurt even....).

                  Ja, iedereen weet het: binnen blijven. Maar bij een ommetje met je kleuter ergens naar kunnen zoeken en kijken, is een leuke afleiding. In ons dorp staan ze in elk geval hier:

                  vakantiekiekjes_feb20.jpg

                  [reacties]

                  de economie en de mensen

                  26 maart 2020 22:06


                  Weerhuisje

                  In kranten, ingezonden brieven, radioberichten en blogs klinkt de vraag ‘of overheden de situatie nu niet erger maken dan zij al is.’ Ook de economische recessie, als gevolg van de quarantaine-maatregelen, kan levensjaren kosten.

                  Nu zijn sommige criticasters een LP met een barst: Kees de Kort heeft afgelopen 10 jaar vaker 'Leiderschapscrisis!' geroepen. Ook Ira Helsloot draait graag in de groef: Crises zijn perceptie. Een ‘crisis’ bestaat slechts in de gedachten van betrokkenen. Ja. Denk ik dan. Vertel dat aan... Ohnee, ik beheers me.

                  Niet èlke crisis kun je met een breinconstructie wegredeneren.
                  Vaak zijn we gedwongen dat wel te doen. Als individu nemen we onrecht waar, oorlog, ziekmakende toxines en pesticiden, tropische cyclonen, uitstervende diersoorten of ontbossing, roofbouw en overbevolking. Toch hebben we dan zelden een New Age/Mindfulness of CrisismanagementsProfessor nodig om weer als sprinkhanen mee te vliegen met onze eigen zwerm. De mijn-kanaries onder ons uitgezonderd, en die geven we een herhaalrecept prozac of mindfulnesstraining.

                  Natuurlijk kun je vragen hebben bij het overheidsbeleid. Ook als je geen Kees de Kort heet:
                  – Had de overheid niet al in januari maatregelen kunnen nemen? Reizigers uit ziektegebieden weren? Testkits ontwikkelen? U kunt vast meer bedenken.
                  – Luistert de overheid naar wetenschappers, of gaat altijd de korte-termijn-economie voor?
                  – Waarom doen we ondanks de SARS-uitbraak in 2002 nog steeds zaken met landen die zieke wildlife markets in stand houden?
                  – Waarom komt alles, tot en met medicijnen en mondkapjes, uit China?
                  – Is het steunpakket niet te fraudegevoelig?
                  – Wie krijgen er hulp? Het MKB? ZZP'ers? Of ook multinationals? (En zo ja: waarom?)
                  – Enzovoort.

                  Maar bij de vraag of de overheid te zwaar inzet op quarantaine-maatregelen, krijg ik een ongemakkelijk gevoel.

                  Kees de Kort kan roepen dat er ‘alleen wat oude mensen een duwtje krijgen’ en zeggen dat hij ‘gggggghhhekhhhh’ wordt van alle maatregelen die de economie kapot maken. ‘Het enige Thomas, wat blijkt nou Thomas, de enige die d'r dood gaan Thomas, dat zijn 65plussers die al problemen hadden Thomas en door het cornonavirus een duwtje krijgen Thomas. Zelfs de dooowdencijfers lijken nog niet op een fatsoenlijke griepgolf, Thomas.... Thomas...

                  BNR blijft het gesprek met Kees tweeten, herhalen en promoten, terwijl de cijfers van Kees achterhaald zijn. Ook in de leeftijdscategorie van Kees (63) zelf, 50-64, waren op 24 maart al 11 doden gevallen. Ook lagen er op 24 maart al 209 mensen jonger dan 50 in het ziekenhuis.

                  En Kees vergeet nog iets anders.
                  Ik hou het even bij cijfers en geld, Kees z'n passie: alle mensen die straks geen IC-bed meer kunnen krijgen, hebben wèl altijd ziektekostenverzekering betaald. Vijftigplussers een jaar of dertig lang, een sloot geld, waar ze dan zelf geen baat bij zouden hebben.

                  In de Zorgverzekeringswet (art. 33), hebben we vastgelegd dat er voor Zorgverzekeraars een vereveningsbijdrage is, overheidscompensatie van schade, bij zaken als een pandemie. Wettelijk gezien, hebben de zieken dus recht op een overheid die bijspringt als de middelen niet toereikend zijn.

                  Ook heeft Nederland mensenrechtenverdragen ondertekend, geratificeerd en in de grondwet opgenomen. In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, Artikel 25 staat: "Een ieder heeft recht op [...] geneeskundige verzorging."

                  Kees kan dus wel vinden dat we ‘collectief de economie opblazen’ met al die thuisblijvers. Kees kan daar technisch gezien zelfs gelijk in hebben. Toch heeft de overheid wettelijk gezien geen andere keus.

                  Iedereen buitenshuis laten doorwerken, de economie draaiend houden, theaters en evenementen open houden, de pandemie zich ongehinderd laten verspreiden en een groeiend aantal werkenden dat zich ziek moet melden, zal de economie óok schade toebrengen.

                  Bedenk je dat niemand weerstand had tegen het virus en zodoende 60% van de bevolking ziek kan worden. Dat is ruim 10 miljoen mensen. Als 20% daarvan —2 miljoen mensen— niet een beetje grieperig maar serieus ziek wordt, dan lijdt niet alleen de economie schade, maar dan ontzeg je —middels capaciteitsgebrek— ook 2 miljoen mensen hun wettelijke rechten op geneeskundige verzorging.

                  En dan heb ik het niet eens over de ethische vraag of het moreel verantwoord is om duizenden mensen een plek op een IC te ontzeggen, puur omdat we het draaiend houden van de economie belangrijker vinden dan mensen in leven houden.

                  Bedenk je, dat ook met de huidige maatregelen driekwart van de coronadoden nooit op een IC lag. Dus geen ‘wekenlang een plek innam van een jongere met een hogere levensverwachting.’

                  De paniek valt mijns inziens mee. (Of is dat projectie...?) We blijven nuchtere Nederlanders.
                  Zelfs al lijden we volgens Kees aan —quote— ‘totaal en volkomen en duizend procent fout leiderschap.’

                  De Stuurman en de Wal?

                  [reacties]

                  Het leven zoals we het kenden

                  18 maart 2020 09:16


                  vakantiekiekjes_feb20.jpg

                  Nooit gaan we in het voorjaar opvakantie, en al zeker niet naar het buitenland.

                  Dit jaar werd Rosalie uitgenodigd voor haar vriendin's verjaardag. En laat die vriendin nu nèt in december 2019 naar Lissabon zijn verhuisd.

                  Zo kwamen we tussen 15 en 21 februari in Lissabon terecht. Mijn favoriete hotel bleek na 21 jaar nog te bestaan, (bijna) helemaal opgeknapt zelfs. Overal in de stad stonden bouwkranen en werd gerenoveerd. Het was er zelfs al druk van de toeristen. En voor Nederlandse begrippen was het er zomer-zonder-blaadjes-aan-de-bomen: overdag rond de 20 graden.

                  Inmiddels geldt de kleurcode oranje voor de hele wereld. Gelukkig hebben we de vakantiekiekjes nog ;-}

                  [reacties]

                  Rutger. En de boeken die hem voorgingen

                  31 januari 2020 15:26


                  Alle avonturenboeken die ik las — het waren er best veel, op m'n 11e had ik de schoolbibliotheek uit bloos— hebben me niet zóveel kunnen beïnvloeden als de twee docu-drama's die ik buiten school las: Peerke en z'n kameraden en Een helicopter daalde.

                  Peerke was op m'n 7e een "verboden boek." Te moeilijk, te zwaar thema (Oorlogsvluchtelingen in WOI.) Dus toen ik op een dag geen bibliotheekboek had, moest ik het wegkapen uit mijn vaders studeerkamer ;-)

                  Een helicopter daalde vond ik op mijn Oma's rommelkamertje. Tussen de levensloop van Michiel de Ruyter en de herinname van Den Briel ;-)

                  Al lezend beleef je met hoofdpersoon Kees hoe de Watersnoodramp van 1953 zich voltrok. Een indringend verslag. Het maakt meteen duidelijk wat ‘1300 kilometer afgekeurde dijken’ of ‘zeespiegelstijging’ voor Nederland kan betekenen.

                  Ik moest aan het boek denken, toen ik getipt door mijn vader Rutger Bregmans ‘Het water komt’ las.

                  Bregman vat alle redenen voor dijkonderhoud en het tegengaan van zeespiegelstijging samen. Ook vertelt hij het verhaal van Arie Evegroen, die zijn schuit in het gat in de dijk bij Nieuwerkerk aan den IJssel plantte, en daarmee voorkwam dat ook centraal Holland onderliep.

                  Nu maar hopen dat de lezer Bregman z'n ‘linkse’ gebrek aan fatsoen elders kan vergeven, en z'n boodschap desondanks op waarde kan schatten.

                  Wie dat niet kan, kan Een helicopter daalde van Aleid van Rhijn lezen.

                  Of, één van de lesboeken van mijn vader uit 1984. Mijn vader gaf in de jaren 80 al les over de klimaatgevolgen van menselijk handelen. En nee, die vlieger van ‘linkse leraren’ gaat niet op: als iemand de afgelopen 62 jaar consequent rechts gestemd heeft, is het mijn vader wel knipoog

                  Hoe dan ook. Ook als we de klimaatdoelen van Parijs halen en de zeespiegel maar 1 à 2 meter stijgt, moet Nederland meer maatregelen nemen. Om te voorkomen dat toekomstige generaties plotseling in Hilversum aan Zee (bron) zullen wonen. Als het niet door een storm is, dan wel door grondwaterdruk die door de deklagen breekt — zo vertelt ook mijn vader al jaren.

                  Het —door mijn fysisch-geografische-vader van harte aanbevolen— boek van Bregman kunt u hier downloaden of bestellen.

                  [reacties]

                  bakwerk - keramiek

                  16 januari 2020 23:05


                  Geitje_uitdeklok_IMG_0804.jpgdekat_IMG_0801.jpgfluitspeler_IMG_0795.jpg
                  waxinebrander_IMG_0797.jpgfiguur_IMG_0807.jpghondje_IMG_0813.jpg

                  paard_IMG_0815.jpgschaal_IMG_0799.jpgalles_exschaalIMG_0822.jpg

                  Even wat foto's van het bakwerk. Experimenten met kleisoorten, glazuur en glas.

                  Mijn favoriet is "Het geitje uit de klok" :-)
                  Dat ontstond zo: Rosalie gaf me een flodder klei en zei iets als "Jij doet 3 x zo (maakt kneedgebaar) en dan is het wat. Dus of je HIER nog wat van kan maken!?"
                  Ik keek ernaar: "...Dat wordt het Geitje dat uit de klok springt." Zomaar een ingeving ;-)

                  Niet al het keramiek staat op de foto. Er was ook nog een (Mama, maak nòg eens een) kat, en in de overzichtsfoto is te zien dat ik niet eens alles 'los' of 'geheel' gefotografeerd heb ;-} Twee van de vrouwenfiguren zijn waxinelichtjesbranders. Ook zomaar een ideetje.

                  Niet alle experimenten zijn helemaal geslaagd. De grote schaal uit blad-vormen heeft bij de 2e bak (glazuurbrand) een scheur opgelopen.... Hoe dat kan....? Misschien door het (anders smeltende en stollende) glas.... Zo stond het glas vóór de glazuurbrand in de schaal...

                  Ohwell. Ik ben eigenlijk heel tevreden over het resultaat!
                  We experimenteren verder ;-)

                  [reacties]

                  Ik ben een extreem christelijk trollenleger

                  14 januari 2020 22:01


                  TrollenlegerJaJa

                  Zo. Het beste gebbetje van 2020 is binnen. Met dank aan Chris H.

                  Want dat hele ‘Trollenleger’ waarnaar Chris verwijst, dat ben ik.
                  draadje_gebloktdCH.jpg

                  Andere interactie had Chris niet.
                  OK, Edwin maakte 1 opmerking. Verder ging he-le-maal niemand tegen zijn inconsistente mening in.

                  Chris neemt wel vaker een sofistische afslag. Hij heeft dan ook niet voor niets in zijn bio staan dat hij volgens Tanja de Boer een trol is.
                  Inderdaad, Chris is een van de trouwe hoplieten van Duk. (Als u niet weet wie Duk is: helemaal niet interessant.)

                  Chris en zijn kliek posten op de Twitters gretig over de Holocaust. (U weet hoeveel aandacht ik daar, ook beroepshalve, afgelopen 25 jaar aan besteed heb, maar dat terzijde.)

                  Ondertussen —blijkens andere tweets— moeten de grenzen van Nederland dicht. En dat geeft hun tweets, afgewisseld met hun voortdurende Holocaust-in-memoriam, een potsierlijke bijsmaak. Die doet denken aan vooroorlogse kantenberichten: ZULKE MENSCHEN VERDIENEN GEEN HULP en Leeuwarder Courant VOOR HET THEE UUR. Of aan de antisemitische oprichter van de SGP, Henri Kersten. Wie dacht dat Kersten een onkreukbaar steile man was, kan diens antisemitische gebabbel in de Tweede Kamer in 1938 hier nalezen of hier het RD er op naslaan.

                  Ironisch genoeg ben ik helemaal niet tegen een migratiesaldo van nul. Als we met 17.419.883 inwoners in Nederland al woningnood, files, teveel fijnstof, ammoniak- en stikstofoxiden-uitstoot hebben, waar moeten alle nieuwe arbeidsmigranten en vluchtelingen dan in de toekomst wonen, eten, werken en autorijden?

                  Maar dat argument telt voor kleinrechts niet. De klimaatcrisis bestaat immers niet. Het stikstofprobleem is bedacht door links, of anderszins minderwaardig volk. En —kleinrechts houdt graag een hersenschimmige slag om de arm: als het wèl bestaat, dan hebben de maatregelen ‘slechts 0,00007 graden’ effect.

                  Prima. Het kan zijn dat we te laat zijn. Maar de zure regen hebben we aardig weten te verhelpen, net als de uitstoot van cfk's. We zullen toch iets moeten doen, al was het maar dijkverzwaring om de zeespiegelstijging te kunnen overleven.

                  Ook op het gebied van de immigratie zullen we kritisch moeten zijn. Christenunie en SP maakten samen (!) al een plan om arbeidsmigratie te reguleren. Je kunt moeilijk iemand die daarnaar verwijst ‘extreem rechts’ laat staan ‘trollenleger’ noemen.

                  Ook ben ik overtuigd dat een meerderheid van de mensen onderscheid wil maken tussen ‘echte vluchtelingen’ en ‘economische vluchtelingen’. Of tussen mensen die willen deelnemen aan de maatschappij en mensen die Nederland bij voorbaat al haten. Je zou daar een constructieve discussie over kunnen voeren: welke criteria hanteren we? En daarnaast: hoe ga je om met mensen die hier wonen of geboren zijn, en Nederland, democratie en de westerse cultuur afwijzen? Moet je het bijvoorbeeld toestaan dat er steeds meer confessionele scholen gesticht worden, waar afkeer van de westerse waarden gedoceerd wordt of waar vrijwel alleen migranten naartoe gaan zodat deze kinderen bij voorbaat in segregatie opgroeien? Lousewies van der Laan stelde de vraag al in 2006, en ze was niet de enige. Desondanks nam het terugtrekken in zuilen alleen een hogere vlucht, gestimuleerd door regeringsbeleid.

                  Deze discussie is veel te belangrijk en veel te complex om over te laten aan de schreeuwers. Twitter leent zich bovendien niet voor de noodzakelijke nuance. Twitter is niet meer dan de thermometer in de bilnaad van het zich ‘ongehoord’ voelende populisme.

                  Maar als ik, *kuch* wij, mijn hele trollenleger, ons als ‘trollen’ laten blokkeren door de schreeuwers en complotdenkers, ons door elitaire volksmenners als Tjierrie laten wegzetten als ‘kwaadwillende elite’, eindigen wij als de bijnaam die zij zichzelf toedichten: ‘ongehoord.’

                  Dus Chris, je blokkeerde mij, ik blokkeerde jou en laat me niet breidelen. De enige extreem Christelijke trol hier ben je zelf. “Toedels.”

                  [reacties]

                  Van scherven tot coverfoto

                  22 november 2019 14:51


                  Eigenlijk spreken de afbeeldingen hier voor zich :-)

                  Tenminste, ik was zelf behoorlijk sprakeloos, toen ik de cover van nr 126 van het Magazine Poppen en Teddybeer zag...... Hoe een pop die binnenkwam als een zak scherven, na restauratie .......

                  Sommige Familieleden zullen een exemplaar van het blad bij de post vinden :-)

                  [ Bronvermelding: Het matrozenpak en de achtergrond, het decor waarin de zeldzame SFBJ 251 staat, heb ik nagemaakt van dit schilderij (1846) van Franz Winterhalter ]

                  [reacties]

                  Roetzwart gezicht gaat verder terug dan een prentenboek uit 1850

                  19 november 2019 23:44



                  [ This article in English ]

                  In het antieke en pre-christelijke Europa was zwart de kleur van de dood. ‘Ater’ betekent in het Latijn niet alleen zwart, dofzwart, maar ook onheilspellend. Het woord is verwant met ‘atrocity’ — gruweldaad. Zwart was de kleur van de onderwereld, van duivels en demonen.

                  De Slavische volken kenden de zwarte Chernobog. In de Skandinavische folklore bestond de zwarte ‘Draug’ al voor het jaar 1000. Doden die ontsnapten uit hun graven. Zwartgeworden onder invloed van ontbinding, treiterden ze de levenden met hun bovennatuurlijke krachten.

                  De levenden konden de doden tot rust brengen met rituelen. Om te beginnen bij de uitvaart van de dode zelf. In het verslag van Ibn Fadlan uit 921 lezen we hoe de Volga Vikingen hun —in zijn graf zwartgeworden— dode hoofdman enkele weken na zijn dood aankleden in Byzantijnse zijde met gouden knopen, om hem, omgeven door voedsel, dode hond, in stukken gehakt paard en een bruut vermoord meisje, met schip en al te verbranden.

                  Onder invloed van het Christendom verdwijnen tradities als deze.
                  Gelukkig — als ik dat er nog bij mag zeggen.

                  Wel blijven nog eeuwenlang de Feesten voor de doden bestaan rond de overgang naar de winter. De tijd waarin, volgens de volksverhalen, de geesten de wereld van de levenden kunnen binnendringen. Voedsel zette men bij deuren om de zwervende doden te vriend te houden. Jongeren trokken in processies door dorpen met maskers of zwartgeschilderde gezichten.

                  Zulke optochten, bedelfeesten, al of niet voorzien van boemanfiguren bestonden door heel Europa, van St. Martins day tot Krampusnacht. In Nederland, volgens godsdienst-almanakken uit 1700, van november tot en met Driekoningen in januari. In Parijs op de naamdag van Sint Nicolaas, meldt een stratenboek uit 1843, compleet met een anecdote, dat de processie met saters en duivels in 1525 werd ingeperkt.

                  Zelfs in het werk van de Amerikaanse schrijver Isaac Bashevis Singer duikt een ‘demon zwart als roet’ op, in een oud Pools volksverhaal dat zijn moeder hem als kind vertelde.

                  Vandaag vinden we sporen van deze tradities over de hele wereld. In Halloween, in Día de Muertos, in Sint-Maarten, in Sinterklaas, Oudejaarsavond. Waarschijnlijk ook in Up Helly Aa en dan ken ik ze ongetwijfeld niet allemaal. Telkens krijgen oudere componenten nieuwe betekenissen. In het ene feest, tijdperk of locatie ligt de nadruk meer op het verjagen van boze geesten, in het andere meer op het delen van voedsel.

                  In 1850 geeft het prentenboek van schoolmeester Schenkman een nieuwe draai aan het oude Nederlandse Sint Nicolaasfeest. Hij maakt Sinterklaas wat vriendelijker dan de man was en vervangt de helper die in sommige streken met Sinterklaas optrad. Daarmee krijgen de "met belagchelyke fprongen", "zwart fmeerfel" en "op allerleye wyzen verklede" jongeren die langs de deuren gaan een nieuwe rol.

                  De helpers en beltrekkers, die lokaal een eigen uiterlijk en eigen naam hadden, maken plaats voor ‘Zwarte Piet.’ Een figuur die in elke nieuwe uitgave van dat boek steeds meer uiterlijke kenmerken krijgt van een Afrikaanse slaaf of Moorse page. Oorringen, afropruiken, rode lippenstift en schminck tot in de haargrens tref je niet in publicaties voor 1850.

                  Met het boek van Schenkman is de trend ingezet die vandaag op weerstand stuit.

                  Ik heb de uitwassen van Schenkman's trend zelf gezien en gehoord op het schoolplein: MR-leden, toch vaak prominenten in een school, mogen tegen een klein jongetje met een Surinaamse grootouder zeggen ‘Jij hoeft je niet te schmincken, want jij bent al zwart.’ Voor mij destijds reden om een andere school voor jongste dochter te zoeken: het MR-lid noch het schoolhoofd bleek aanspreekbaar. Reactie schoolhoofd: Ja, dat [MR-lid] is de doelgroep van onze school. Prima, ik hoor kennelijk niet tot de doelgroep.

                  Ook nu nog maken vriendinnetjes van mijn dochter mee dat ze worden uitgescholden voor ‘Zwarte Piet’ Gelukkig treedt de (middelbare) school van mijn dochter daar tegen op.

                  Dit soort gedrag heeft niets met een ‘Kinderfeest’ te maken. Dit brengt dat hele kinderfeest hooguit schade toe. Het sluit immers bepaalde kinderen uit van het feestgevoel.

                  Misschien vinden we —net als Schenkman wellicht?— de oorspronkelijke winterboemannen die met de Decemberfeesten verweven waren, te griezelig. Zien we de Goedheiligman liever in gezelschap van èchte mensen, dan van bezworen demonen of levende doden. Prima. Maar daarmee we hoeven het pad dat hij insloeg niet te blijven volgen.

                  De Europese folklore is rijk genoeg om te kunnen putten uit een veelheid van winterboemanfiguren. Overal maakt de folklore melding van roet. Roet van geestbezwerende vuren, roet uit de hel, roet uit de schoorsteen. Ontstof de oorspronkelijke winterboeman, zoek in oude gravures, prenten en verhalen en kies —samen— een andere figuur.

                  Dat zal het complete Sinterklaasfeest ten goede komen.

                  En wie er dàn nog niet mee kan leven?
                  Tja.
                  Vraag asiel aan, ergens ver weg.

                  Er is ongetwijfeld een land te vinden waar de redelijkheid nòg verder te zoeken is en tradities nooit verder terug gaan dan de 19e eeuw.

                  [ Samenvatting: De op een Afrikaanse slaaf gelijkende Zwarte Piet deed zijn intrede pas in 1850. Er is duizenden jaren oud materiaal in de Europese folklore om een prachtige nieuwe, oudere Zwarte Piet —of hoe je hem ook noemen wil— uit samen te stellen. Sterker nog: de traditie is altijd aan veranderingen onderhevig geweest. Tot 1850 was de enige constante erin, de overwinning van de levenden op de doden. ]

                  [reacties]

                  Soot Face is older than a picture book from 1850

                  19 november 2019 23:43




                  [ This article in Nederlands ]

                  In ancient and pre-Christian Europe, black was the color of death. "Ater" in Latin does not only mean black, but also ominous. The word is related to "atrocity". Black was the color of the underworld, of devils and demons.

                  The Slavic people knew the black Chernobog. In Scandinavian folklore, the black ‘Draug’ existed before the year 1000. They were the dead who escaped from their graves. Blackened under the influence of decomposition, they harassed the living with their supernatural powers.

                  The living could appease the dead with rituals. To begin with the funeral of the deceased himself. In the report of Ibn Fadlan from 921 we read how the Volga Vikings dress their — blackened — dead captain a few weeks after his death, in Byzantine side with golden knots, to burn him — surrounded by food, a dead dog, a chopped up horse and a brutally murdered girl — together with his ship.

                  Traditions like this disappeared under the influence of Christianity.
                  Fortunately — if I may say so.

                  However, the Feasts for the Dead still existed for centuries around the transition to winter. The time when, according to folk tales, the spirits could invade the world of the living. Food was put at doorsteps to appease the roaming dead. Young people paraded in processions through villages wearing masks or black-painted faces.

                  Such parades existed throughout Europe and survived the end of the Middle Ages. Groups of youngsters dressed up as Bogeyman-like figures, paraded in the streets, begging for food, on holy days like St. Martins day or Krampus night. In the Netherlands, according to religious almanacs from 1700, from November to Epiphany in January. The British Isles were familiar with the tradition of Mummers and Guisers during this season, that can be traced back to 1296. In Paris these parades took place on Saint Nicholas' name day reports a French book in 1843. It specifically mentions that the procession with youngsters dressed as satyrs and devils was curtailed in 1525.

                  Even in the work of the American writer Isaac Bashevis Singer, a ‘demon black as soot’ appears in an old Polish folk tale that his mother told him as a child.

                  Today we find traces of these traditions all over the world. In Halloween, in Día de Muertos, in Saint Martin's day, in Sinterklaas, New Year's Eve. Probably also in Up Helly Aa — and I undoubtedly didn't mention them all. Older components get new meanings over the years. In some festivals, eras or locations, the emphasis is more on warding off evil spirits, in the others more on sharing food in poor winter times.

                  In 1850 the picture book of schoolmaster Schenkman gives a new twist to the old Dutch Sint Nicolaasfeest. His Sinterklaas became a bit friendlier than he was before and he replaced the helper, who occured with Sinterklaas in some areas. With this, the youngsters who went from door to door, being absurdly dressed, making weird moves, with faces full of black soot, got a new role.

                  The helpers and callers, who locally had their own appearance and name, made way for ‘Zwarte Piet.’ A figure that appeared in every new edition of his book more and more like an African slave or Moorish page. Large gold earrings, afro-style wigs, red lipstick and full blackface makeup cannot be found in publications older than 1850.

                  Schenkmans book started a trend that meets with protests today. Well: since 1930 already.

                  I have seen and heard the excesses of Schenkman's trend in the schoolyard: school-parent-council-members, often prominent in a school, were allowed to say to a little boy with a Surinamese grandparent 'You don't have to paint your face, because you're already black.' For me at that time, reason to look for another school for the youngest daughter: neither the SPC-member nor the headmaster could be addressed against. Response from headmaster: Yes, that [MR member] is the target group of our school. Great, thanks: apparently I don't belong to your target group.

                  Even today, my daughter's girlfriends are being called names: "Zwarte Piet". Fortunately, my daughter's school punishes such behaviour.

                  This kind of behaviour has no resemblance whatsoever with "a children's festival". This behaviour will simply damage that entire festival. After all, it excludes certain children from the party mood.

                  Perhaps we — like Schenkman did? — find the original Bogeyman figures that were intertwined with the December festivals too creepy. Perhaps we prefer to see our ‘Good Saint’ in the company of real people rather than demons, satyrs or living dead. Fine. But to achieve that, we do not have to keep following the path Schenkman took in 1850.

                  European folklore is rich enough to draw on a multitude of winter Bogeyman figures. Many old publications mention soot, as you can read in the references. Soot from the bonfires that to ward off evil spirits, soot from hell, soot from the chimney. So, dust off the original winter Bogeyman, search in old engravings , prints and stories and choose — together — another figure.

                  That will benefit the entire Sinterklaas party.

                  And for those who still can't find peace with a new old Winter-bogeyman a.k.a. Soot Piet?
                  Well.
                  Apply for asylum somewhere far away.

                  There is undoubtedly a country where even less rationality exists and where traditions will never go further back than the 19th century.

                  [ Summary: The ‘Zwarte Piet’ character with the appearance of an African slave, did not occur until 1850. European folklore contains enough medieval narratives to compile a beautiful new, older ‘Zwarte Piet’ — or whatever you want to call him. In fact, the tradition has always been subject to change. Untill 1850, the only unchanging factor in it, was the victory of the living over the dead. ]

                  [reacties]


                      RSS  php-icon © mailto: Jolie, 2002, 2015